Studentkliniken

Ja det var där jag tillbringade min förmiddag ihop med en ung trevlig man som utbildar sig till tandhygienist samt en holländsk utbytesstudent. Jag har dumt nog inte varit hos tandläkaren på ca 5 år, förr var jag normal och gick en gång om året men det har jag tyvärr inte gjort senaste åren. Anledningen är i huvudsak dumsnålhet. Då studenkliniken sökte nya patienter så hakade jag på, alla behandlingar där är till halva Folktandvårdens priser. Det är dock inte bara så enkelt som att tro att de skall ta emot en bara sådär utan man får komma på röntgen, även den hos elever, och där var jag i oktober på en 3 timmar (ja ni läser rätt) lång röntgensejour. Tydligen har jag exeptionellt djupa/långa rötter så eleven fick röntga och röntga och röntga tills jag ahde så ont att jag nästan började gråta…blev förevisad för lärare och andra elver också. Man måste ju vara speciell på något sätt 😉

Blev iaf godkänd som patient där, det är det inte alla som blir.

Idag var jag ”bara” där i 2,5 timma (allt tar MINST dubbel så lång tid som hos vanlig tandhygienist/läkare) och sedan fick jag min dom. Det var idag man skulle få veta tandstatus helt enkelt 🙂 jag var rätt nervös kan jag säga, trodde jaf skulle ha mints 4 hål MEN jag har bara ett hål de tycker att jag behöver åtgärda + en massa början på hål men som jag kan borsta/skölja med fluor för att stoppa/få bort. Nästa vecka får jag komma tillbaks för tandstensborttagning.

Är ni tandläkarrädda? Jag kan inte vara det för jag var där så OERHÖRT ofta som tonåring då jag ade fast tandställning i 3 år och andra konstiga gommar och tjaffs under ännu fler år. hade ettväldigt konstigt bett + ”snöstorm”. Numer har jag riktigt ok tänder och bara ett jättestort överbett, inte enormt som det var innan 😉

Jag var med om en hemsk men i efterhand komisk grej för ett par år sedan hos  min ordinarie tandläkare. Hon skulle göra en förtsa undersökning, ni vet den där med en vass pigg som de känner med överallt. Tyvärr råkade hon sätta den PRECIS mitt i ett hål, som var djupt så hon kom rakt in på någon nerv. Det gjorde så in i helvetes ont (ja här skräder vi inte orden…) så jag fullkomligt och bokstavligt talat FLÖG 1 meter upp ur stolen, drämde i samband med det ofrivilligt till brickan med alla instrument så att de flög över rummet samt att jag lyckades bli huggen i handen med det vassa ”pigg-instrumentet” hon använde sig av.  Jag fick sedemera en infektion i det såret då det ju kom in äckliga bakterier från tänderna där… Ja det var inge kul upplevelse men i efterhand kan jag skratta mycket gott åt det. Vilken syn det måste ha varit. Jag blev nästan som bedövad i handen och kom då att tänka på den underbara sketchen med en tandläkare som får en bedövningsspruta i hande & sedan skall försöka bläddra i en telefonkatalog. Vet ni vilken jag menar?

Ja ja nog om det. Kankse inte århundradets roligaste inlägg 🙂 förlåt…

Skall återkomma med något roligare senare, om jag lyckas komma på hur jag stoppar in ett Youtubeklipp här i Bloggen…tandlakare

Ett svar to “Studentkliniken”

  1. Katti Says:

    Hihi, kan inte låta bli att skratta åt din historia!
    Och han med bedövning i handen och i benet och var han nu sätter sprutan, har sett den men kan inte komma på vilken det är, är det fleksnes, eller är det nåt med monthy pyton?

Kommentera

