Skall vi ta bort hans leksaker?

Har en alldeles underbar son på 3,5 år som ALDRIG har kunnat leka på egen hand vidare bra 😦

eriv-toksot

Dottern har tvärtom alltid haft lätt för att hitta på saker att göra, har bra fantasi  & är mycket kreativ. Vi har hela tiden tänkt att -”ja, ja det blir bättre när han blir större”, DÅ kommer han lära sig leka själv & bli åtminstone liiite mer påhittig men NEJ, nu börjar vi tro att det aldrig kommer hända. Vi har väntat på att han skall hitta sin ”grej” (sitt specialintresse)  men det har han inte gjort ännu iaf. Är det vanligt att barn är så här?

Jag har vid något tillfälle sett något nanny-program där de tog bort typ 80% av alla barnens leksaker då de varken uppskattde det de hade eller lekte aktivt med dem. Lilla E har jättemycket leksaker men, som sagt, leker knappt med något. Kanske skall vi lägga undan större delen av dem så han bara har tex 10 saker att välja mellan? Blir det enklare för honom då tro?

Varken mannen eller jag är några lekföräldrar dessvärre men visst ängnar i oss åt honom och försöker uppmuntra och få igång diverse lekar men så fort vi går därifrån så slutar han med 😦

Vi är något trötta på detta kan man säga. Tycker detssutom synd om honom att han inte har förmågan att sysselsätta sig själv.

Har ni några erfarenheter av liknande ungar ? Tips om vad man kan/skall göra?

8 svar to “Skall vi ta bort hans leksaker?”

  1. GucciMama Says:

    klart jag gör 🙂 Vilka söta barn du har.

  2. Ingela Says:

    Vi har inte kommit dit riktigt än… Fast jag måste säga att det låter väldigt sunt.. Du vet ibland ser man inte skogen för alla träden (eller hur den nu går =) ) Om ni byter ut leksakerna ibland så blir ju även de gamla leksakerna lite nya ibland! Prova..

    Hoppas ni hittar en lösning!
    Kram Ingela

  3. Ingela Says:

    Tack för din kommentar idag… den värmde!
    Kram Ingela

  4. Tess Says:

    Svårt, vi har ockskå en sån bland oss;) A leker typ aldrig själv, inte ens en dockklänning vill hon dra på. Om hon inte får hjälp eller någon att leka med får hon utbrott. Lilla M sitter själv och leker med alla sina saker, förståller röster åt dockorna osv. Jag vet inte alls vad man ska göra för att få barn att leka själva tyvärr.
    Stor kram!

  5. Katti Says:

    Det kan väl vara värt ett försök!
    Mina barn leker alltid bra själva, men när det är väldigt rörigt och stökigt bland leksakerna, då leker dom inte alls med grejerna. Tror det är som Ingela säger, man ser inte skogen…

    Tack för ditt mail förresten, svarar imorrn, nu ska jag gå och läsa min bok!

  6. Camla Says:

    svårt att veta riktigt hur man ska gå tillväga, båda mina leker väldigt bra för sig själva och har gjort det hela tiden. Kanske att man försöker vara med i leken lite i början för att ”få dom att komma igång” och att sedan försöka gå därifrån en liten stund och säga att man kommer tillbaka sen.. hoppas ni kommer på något bra. Kram

  7. Kickan Says:

    Sååååå har jag äntligen hittat din adress på bloggen !!! Som jag letat bland mina kommentarer !! Men nu är jag här som sagt 😉
    Och om dagens inlägg så tycker jag att testa och se hur han reagerar om ni plockar bort en del leksaker ? Kanske han hittar sin ”grej” där…testa och ha en bil , en boll , docka , legoa, ritblock och pennor tex och se vad som händer.
    Kram

  8. Marie Says:

    Hej Louise!
    Kul att du hittade mig 🙂 Ska ta och läsa ikapp lite på din sida….

    Jag är uppväxt i Rannebergen men flyttade redan som 6 åring till landet ett par mil utanför stan.

    Ang Läckberg så är det rätt ordning precis som du skrev 🙂

    Jag tror det ger sig med lekandet, han e ju inte så stor ännu…min son som nu snart är 6 lekte inte så värst mycket vid den åldern heller men det har kommit mer och mer. Jag är övertygad om att det ger sig!

    Vad kul att du oxå ska på mammablogggalan…då ses vi ju där! 🙂
    Kram

Kommentera

