Mameloner

 

Vet ni vad det ordet är för något?

tander

Jo det fick jag lära mig hos tandhyienisten igår (förresten mycket intressanta saker han har att berätta om om man frågar…jag har nästan blivit lite sugen på att byta karriär & bli just tandhygienist..).

Förutom att det är ett värdsgulligt ord så är det namnet på de ca 3 åsar som är på barnens permanenta framtänder när de kommer upp (se i förstoringsglaset ovan).  De där guppen liksom, det kallas såhär tydligen på tandläkarspråk. Berättade detta för dottern som höll på att skratta ihjäl sig 🙂 det är ju en fin blandning mellan mamma & meloner liksom 🙂

Jag sköter min tänder relativt bra men angående barnens tänder så får jag lite dåligt samvete ibland. Vi bortsar ju deras tänder på kvällarna så det är frid och fröjd. Och hitills har vi inte fått några klagomål vid tandläkarbesöken som varit men mitt problem är morgnarna. Man har ju verkligen begränsad tid med att få in påklädning, frukost + tandborstning. Speciellt stora E äter frukost så förbenat långsamt så det händer tyvärr flertalet gånger i veckan att vi inte alls hinner borsta hennes tänder (om hon hinner så bortsar hon dem sjäv numera på morgonen). Det känns inte som vi har någon bra rutin på detta (jag som annars är verklig rutinmänniska), det irriterar mig & oroar mig lite.

Hoppas innerligt att hennes tänder får godkänt på besöket som bör komma runt 7 årsdagen om ca 2 månader. Nu har hon ju tappat en tand och den nya är på väg upp, den borstar vi extranoga såklart, den skall ju vara med ett tag…

Kram!

3 svar to “Mameloner”

  1. alexandra Says:

    Ja dessa envisa små tänder.Först dåliga för att de får dem.Sen ja ett himla borstande o bråk om tandborstning.Ha en bra dag

  2. Katti Says:

    Vänta lite nu, beskrev du våra morgnar? Det måste du ha gjort, för här är det likadant!

  3. Popprinsessan Says:

    Ja, det där med tänder och tandborstning framkallar lite ångest. Dottern fick en barntandborste som lyser så länge som man ”bör” borsta. Hello?!? Så lång tid finns inte i vår världsbild. Här blir det lite gnugg, gnugg på alla håll och kanter i munnen och sedan är det klart. Känner emellanåt att jag kanske borde lägga mer tid på att lära L att borsta tänderna. Men å andra sidan har jag haft hål i mina dar och det har aldrig hennes pappa, så HAN borde kanske lära henne hur man borsta, eller hur? 😉

Kommentera

