En grönskande fredag :-)

Det är härligt att cykla till jobbet just nu, cyklar förbi  ”hav” av blå skillor och gul vårlök (de är som små solar! stängda på natten men öppnar sig samtidigt som solen kommer fram). Det är hela ängar av sverigeflaggsfärgade blommor 🙂 Buskarna har små ljusgröna blad och både gräs och träd blir bara grönare och grönare för varje dag. Ett körsbärsträd nära mitt jobb hade redan börjat slå ut sina blommor igår med. Svårt att känna sig något annat än positiv när man ser detta!

varlok

M är hemma från jobb i Stockholm igen, han är numera i stort sett alltid borta onsdag-torsdag och ibland även tisdag. Jag tycker det är jättejobbigt när han är borta, att axla allting själv,  men så tänker jag att det är jag som är oerhört bortskämd bara. Enastående ensamstående mödrar och fäder klarar ju detta, och det alldeles all tid. Inte skall jag klaga och gnälla över ett par dagar som gräsänkling per vecka? men jag måste erkänna att jag både tyst och ibland hörbart klagar ändå. Skäms på mig.  M är ett stort fotbollsfan så under den här säsongen så är han borta på match rätt ofta också, det stör mig både pga att han är borta ännu mer då och pga att man inte kan planera in utflykter eller besök eller så de dagar det är match (vilket oftast är en dag i veckan, ibland på helg).  Han vill inte missa en enda match på hela säsongen helst och det känns trist att alltid behöva anpassa sig efter det faktiskt 😦

MEN jag har bestämt mig att på allvar försöka känna tacksamhet och glädje över det jag har istället för att gnälla och beklaga mig. Om jag kan lyckas få ordning på det och på detta med den ”påhittade” stressen som jag skrev om för ett tag sedan så kommer säkert jag och även min familj må än bättre! Jag jobbar på med det, en stor kamp med mig själv kan jag lova.

Idag ser jag fram emot utelek i det fina vädret efter att jag hämtat barnen från förskola och skola. Sedan sedvanligt fredagsmys. Stora E har beställt pannkakor från M så det blir nog det till middag idag. Fredagsnyttigt och bra.. eller kanske inte….  Lilla E gillar inte pannkakor , knäppisen!, så han får få något annat.

Imorgon skall stora E på ett 7-årskalas och lilla E och jag skall hitta på något annat. Troligen en tur till Blomsterlandet eller liknande affär, det är jag mycket sugen på nu, det är så himla kul att fixa och dona med växter och ”ute-inredning” på altanen. Jag älskar det!

Jag har inte så jättemånga läsare, i genomsnitt 30-50 besök om dagen men jag är SÅ glad för att ha er som faktiskt läser här och blir löjligt glad så fort jag får en kommentar 🙂 Bloggen fyller snart 2 månader. Mitt mål är verkligen inte att bli en storblogg utan detta är min alldeles egen kravlösa ”trivselblogg” och jag är så nöjd så.

Ett bra tips är att man om man vill börjar prenumerera via Bloglovin, då får ni ett mail så snart jag gjort ett nytt inlägg. Man behöver inte ha en blogg själv för att göra den enkla & kostnadsfria regstreringen på Blogglovin.se.  Mitt mål är att göra ett inlägg om dagen men ibland blir det ju inte så. Har ingen lust att skriva trista inlägg när det faktiskt inte hänt något speciellt, då avstår jag hellre. Jag har i nuläget 9 prenumeranter och det glädjer mig.

Så stort tack ni som följer min blogg & ha en underbar fredag!

4 svar to “En grönskande fredag :-)”

  1. Popprinsessan Says:

    Jag förstår precis hur du menar när du skriver att det är tufft att vara själv emellanåt. Min make reser mycket i sitt jobb och är ofta borta. Det kan vara helger, veckor eller ibland bara dagar. Och jag reser också lite i mitt jobb, fast kanske bara någon gång i månaden. Det är klart att det är tufft att under vissa perioder fixa precis allt själv. Det blir ett vardagspussel som ändras från 500 bitar till 1000 🙂 Men det går ju!

    Och precis som du skriver, jag förundras över alla ensamstående som alltid fixar det! Och önskar att jag kunde hjälpa dem med lite avlastning så att de också får lite egentid någon gång.

    Btw, hade jag nog också blivit irriterad om min make haft en fritidssysselsättning som tagit mycket tid, om han är borta mycket i tjänsten också.. Man kan inte göra ALLT, ibland måste man välja. Även om det är roliga saker man tvingas välja mellan..

  2. Ingela Says:

    Jag gillar att följa din blogg… spelar ingen roll hur stor den är!

    Jag brukar oxå tänka på ensamstående när jag tycker det är jobbigt och det tycker jag ibland… Fast min man jobbar inte borta.. Bortskämd är nog jag med..

    Förstår hur du tänker med fotbollen.. Svårt det där. Ni kanske ska prata igenom det lite.. Du kan ju inte alltid ha huvudansvaret för barnen.. Tänk om det är match samtidigt som galan är!!! Det måste du kolla upp så att han är förberedd *skrattar*

    Ha en bra myskväll!

    Kram Ingela

  3. Ann Says:

    Tack för fina ord i min blogg, det värmer!
    Kram!

  4. Tess Says:

    Jag brukar tycka att det är ganska skönt att vara ensam med barnen eftersom jag kan göra precis som jag vill då;) Men däremot blir jag lite provocerad över det enorma fotbollsintresset som min man delar med många andra män. Att vara fotbollsgräsänkling är itne någon höjdare mest av den anledningen att tänk om JAG skulle vilja dra iväg hela tiden och fika, eller sitta i soffan hela lördagarna och kolla på SATC. Det skulle ju aldrig funka! Gah!

    Kram.

Kommentera

