Lektips tack! + kompisfunderingar

Stora E´s barnkalas närmar sig med stormsteg. Vi kommer på söndag ha 16 tjejer hemma hos oss på dicso/pyjamasparty 🙂

Tänk gärna på mig (& M) då mellan 13-15.30 och sänd styrketankar per telepati tack 😉 det kommer nog behövas…

Har ni tips på någon bra lek? Vi tänkte såklart ha ”dansstopp” och kanske även mumieleken (man delarin dem 2 och 2 och så får de varsin toarulle och skall då med den så snabbt och snyggt som möjligt förvandla sin kamrat till en toa-mumie på tid..). Andra käcka förslag?

mumie

Vi bor i lägenhet i ett kvarter med mycket fin innergård, det ser nästan ut som en park, det sköts mycket bra. Där finns massa olika träd och buskar och gräsmattor (inte jättestora men ganska) + bra med asfalt som barnen cyklar, åker inlines eller leker annat på. Det är få förunnat att kunna bo så centralt i en storstad men ändå ha så bra och barnvänlig gård! Vi som älskar att bo i stan tycker detta är perfekt. Vi bor på bottenvåningen med stor altan, det känns nästan som att bo i radhus.

Det är ganska mycket barn boendes runt gården vilket i sig är jättebra och trevligt. Det jag kan tycka är jobbigt är att det såhär vår/sommar/höst är ett himla spring. Det ringer på dörren stup i kvarten då olika barn undrar om stora E vill leka ute eller om de får komma in. Förra sommaren så var rabbatten runt vårt altanstaket & plank inte uppvuxen så då stod det även barn hängades över staketets låga del när man försökte sitta i lugn och ro och äta/läsa/sola där. Jag tyckte det var hemskt jobbigt och irriterande så där fick jag till slut göra klart för de aktuella barnen att de inte får hänga där (detta har de delvis glömt till i år märker  jag..men men) utan ringa på istället. Är jag helt onormal som tycker det är jobbigt med allt detta spring? Jag jobbar 83% och barnen har långa dagar på dagis/skola. Den lilla tid man ser dem på kvällarna så är det kul om det är hemma liksom och att inte har en massa kompisar som är  här och leker eller är ute hela tiden. Har jag fel att känna så, är jag bara onödigt associal och ”lugn & ro” i hemmet-önskande? SJÄLVKLART är jag glad att stora E har kompisar och att hon leker med dem ett par gånger i veckan men det blir liksom för mycket känner jag, när samma barn ringer på dörren i stort sett varje dag vid samma tid. En kvart senare kan det vara ett annat barn.

Både stora E och jag tycker det är svårt att säga nej om vi inte har en väldigt specifik anledning till att de inte får komma in & leka eller stora E inte alls har lust att gå ut och leka. Då och då så vill hon ta det lugnt hemma efter skolan (kommer hem 17.30 de dagar hon går längst!), men även ofta leka med någon & då får det vara ok. Vissa barn har svårt att ta ett nej utan massa följdfrågor och stora E tycker det är jättejobbigt att säga nej nu 😦 så jag får göra det åt henne. Det är lätare att säga nej i telefon men värre när de redan står i dörren liksom…

Känner mig som värsta surmamman ibland 😉 Känner ni alls igen problematiken?

Uppdaterad 29/4: ojdå ingen som förstår vad jag ”pratar” om? tydligen bara jag som känner såhär då kankse..

2 svar to “Lektips tack! + kompisfunderingar”

  1. Katja Says:

    Jag har inte kommit dit än, men jag kan tänka mig att det är jobbigt.

    Fredrik har fått jobb på Åland så för ca 2 månader sen bestämdes detta. Ingen av oss har varit där, men av någon anledning började vi kolla upp Åland i somras. Det vi läste verkade jättebra, en riktig paradisö för barnfamiljer. Så han koncentrerade jobbsökandet dit, och nu har vi alltså fått napp.
    Madeira är jättefint, men mycket sämre för barn på många sätt och vis. Överallt är det så otroligt trafikerat, inga lekplatser, inga parker osv. Sen saknar barnen släktrelationer. De har bara oss just nu, och det känns inte bra eftersom det finns två släkter hemma som bara längtar efter att få lära känna dem ordentligt.
    Så på tisdag åker vi härifrån för gott 🙂

    Tog dessutom fel på dag. Det är imorgon Gabriel ska till dr.
    Han är oxå knölig lite här och där precis som Eric, men det ska tydligen vara så har de sagt hela tiden. Huvudformen ser dock bra ut. Får hoppas allt visar grönt imorgon.
    Skönt för er att allt gått bra med Eric oxå.
    Kramis

  2. Katja Says:

    Ja, jag ska dit 🙂 Har dock en bra bit att åka i alla fall, men det får det vara värt hehe.

Kommentera

