Hyllning till Maj! 1910-2005

…och då menar jag inte månaden maj utan till min älskade älskade mormor, Maj Arnell, som gick bort på min födelsedag (10/6) för snart 4 år sedan.

Hade hon levt så hade hon fyllt 99 år just idag (hon blev döpt till Maj även om hon typiskt nog kom sista dagen i april..)

TÄNKER PÅ DIG LILLA MOMMO!!!

Förutom massa fina minnen så har hon efterlämnat en underbar konstskatt till eftervärlden. Jag visar här några tavlor jag har samt några andra som finns på olika muséer eller hos olika köpare. Hon var en erkänd konstnärinna som haft utställning bla på Metropolitan i NY och på Valdemars Udde i Stockholm.

Jag & min pappa är detta nedan (hon målade som ni ser aldrig särskilt föreställande men vi som känner personerna på tavlorna ser ändå konstigt nog vem det är tydligt).

jag-o-pappa

mormortavla

Självporträtt

maj-3

På denna bild nedan är det jag & min syster som barn som sitter i köket på landet (på Tjörn) & ritar med mamma

maj-11

På denna tavla är det jag & ett  gammalt ex (det är inte M´s favorittavla..) som var mulatt, min mormor ville så gärna måla oss då hon tyckte det var fint med svart & vitt 🙂 Fick tavlan i 25-års present inte långt efter att jag hade träffat M

maj-2

Sist men inte minst en bild på the grandma herself 😉

mormor1

Love you to death! Vi var av samma skrot & korn!

5 svar to “Hyllning till Maj! 1910-2005”

  1. GucciMama Says:

    nähh jag kan faktiskt inte fatta att det är maj imorn. det går så himla fort och dagarna bara flyger iväg.
    Vad ska ni hitta på till helgen?

  2. ia Says:

    Åh vilka fina tavlor & vilken söt mormor du har!
    Jag skriver har, för även om din mormor har gått bort så finns hon ju alltid med dig ändå!
    Sänder en grattistanke till din mormor!
    Min älskade mormor dog den 6 april 2000 & hon fyller år den 22 maj.

    Anders har flygit till Milano så jag stannar nog hemma ikväll…
    Hade tänkt kolla in cortegen men det verkar som om Arvid är på väg att bli sjuk igen…
    Kan bli liseberg imorgon om han håller sig någorlunda pigg

    Ha en trevlig valborg & hälsa familjen!
    kramar
    ia

  3. Kickan Says:

    kolla in denna sidan så hittar du recepten från Leila.
    http://recept.nu/1.9799/leila_lindholm
    Trevlig Valborg!

  4. Katja Says:

    Vilka jättevackra tavlor. Speciellt den på dig och exet, ävenom jag förstår att den inte är favorit hos alla 😉

    Jag ska maila Lauritzen med bilder och information och se om han kan ge ett utlåtande.
    Precis som du säger måste man ju tänka framåt och eventuella förändringar och det kunde vår kirurg inte riktigt svara på. Så jag hoppas Lauritzen kan ge lite mer expertinformation. Jobbigt detta. Trodde allt skulle bli okejat.

    Dessutom har det gått åt helskotta med våran flytt, info om det kommer i min eller makens blogg under kvällen. Helt sanslöst är det som hänt!

    Tycker förövrigt att klänningen till galan var jättefin. Man skulle tänka bröllop och den passar väl jättebra till ett sommarbröllop tycker jag.
    Kram

  5. Katja Says:

    Åh vad bra. Då tar jag kontakt med honom istället sen.

    Ja visst är det helt fruktansvärt. Som tur är fick vi en rätt bra slutlön så vi klarar oss ett tag, men att man överhuvudtaget kan göra så som företag är totalt omänskligt.
    Dock är det tal om kompensation eller en annan tjänst ( sämre ) men i dagsläget vet vi alltså ingenting. Får se hur de löser detta. Om de gör det.
    Hursomhelst ses vi på mammagalan 🙂
    Kram

Kommentera

