Helg !!(snart…)

Vad skönt att det är fredag! Det trista är kylan och blåsten, men vädret går inte att komma ifrån tyvärr så det är väl bara att hoppas på en snar bättring.

M är ledig med barnen idag och ikväll skall stora E´s kompis sova över hos oss och då skall vi äta tortillas/tacos och titta på Talang. Flickorna är alldeles exalterade. Det är mycket sovandes över hit och dit just nu 🙂

Imorgon är det ju nationaldagen men ärligt så är det inget vi brukar fira direkt, däremot så fyller min systerdotter 10 år på söndag men skall firas imorgon så då blir det middag där.

flagga

Själv fyller jag 28 (eller var det 38?!) nästa onsdag men skall firas på söndag redan då jag skall bjuda på kycklingsallad och lite annat. Bara för familjen, mina föräldrar och min syster med familj. M fick välja mellan att vara borta på jobb på stora E´s skolavslutning som är på tisdag eller på min födelsedag och jag sa då att min födesledag ju faktiskt inte är SÅ viktig så den 10/6 blir en helt vanlig dag istället, det spelar mig mindre roll vilken dag jag blir firad faktiskt. Min present från M har jag redan fått, han betalar min mammagalabiljett + att jag ju fick klädpresentkort i morsdagspresent som jag blev jätteglad för, ser det som en födelsedagpresent också!

På söndag fyller även svärfar år men honom får vi gratta ordentligt nästa fredag istället då han och svärmor skall passa barnen då de har studiedag. Då bjuder vi honom på födelsedagsmiddag 🙂

Tänkte baka detta Foccacia-bröd (fast med tilläggen soltorkade tomater och basilika) att ha till salladen på söndag

foccacia

1 bröd

25 g jäst
3 1/2 dl ljummet vatten, 37º
1 msk strösocker
3/4 msk grovt salt
9 1/2 dl vetemjöl
100 g Apetina
1 1/2 msk grovhackad färsk rosmarin
1 msk olivolja
20 små färska rosmarinkvistar

Sätt ugnen på 175 grader. Smula sönder jästen i en bunke. Häll över vattnet och rör tills jästen löser sig. Tillsätt socker, salt och det mesta av mjölet. Spara ca 1/4 dl mjöl till utbakningen. Arbeta degen kraftigt. Täck över och låt jäsa ca 30 minuter. Ta upp degen på mjölat bord och arbeta den smidig. Kavla ut degen på bakbordet till en platta, ca 30 x 35 cm. Fördela ost och hackad rosmarin på hälften av degen. Vik över den andra deghalvan. Flytta över degen till en plåt med bakplåtspapper. Kavla ut degen igen till en platta, ca 30×35 cm. Låt jäsa övertäckt ca 1 tim. Gör några djupa håll i degen och droppa lite olja i dem. Dekorera med rosmarinkvistar. Grädda i mitten av ugnen ca 25 min. Låt brödet svalna på bakgaller innan det skärs upp.

Jag lägger också i lite basilika, troligen istället för rosmarin då jag inte är så förtjust i det, samt då antingen soltorkade tomater eller halverade körsbärstomater. Dessa trycker jag i sist när degen är kavlad andra gången. Urgott bröd och ihop med ”min” berömda fetaoströra så blir det ännu godare!

Hoppas ni får en härlig helg allihop. Kram!!!

Kommentera

