Hade dåligt samvete..

…då jag satte på mig kläderna imorse. Jag fastnade framför ett program på TV4 Fakta igårkväll som handlade om 6 bortskämda brittiska ungdomar som skulle åka till Indien och få erfara hur det vara att jobba i en av de MÅNGA klädfabriker där som producerar kläder till oss i väst. Inget program jag kommer att följa men man fick sig verkligen en tankeställare. Dessa arma männsikor sitter 6 dagar i veckan mellan 8-18 (tror jag det var) och syr och syr och syr på sina maskiner hela dagarna. De får inte resa sig, de får inte prata och inte skratta. Deras chefer övervakar dem minituöst. De som inte klarar av sömnaden degraderas till strykavdelningen där det i en hemsk värme står och stryker 10 timmar om dagen. Klarar man inte av det heller så degraderas man till det lägsta inom fabriken , nämligen ”knäppa alla knappar”-avdelningen.

De tjänar ca 20 kronor om dagen för detta. Tex en vanlig deodorant kostar mer än en dagslön..så på dessa 20:- kan de överleva men inte mer. Man fick se en av de fina fabrikerna först, det var där det var sådär som jag beskriver, i underleverantörernas fabriker så var det än mer fruktansvärda förhållanden. Ständiga strömavbrott, maskiner som la av hela tiden,  inget kök & knappt ens en toa. Helt helt hemsk bara. Hur ont måste de inte ha i sina kroppar efter bara ett litet tag? Så enformigt arbete! Vad ser dessa människor för mening med sitt liv?

Här kan jag tycka, och ibland gnälla över, att jag har ett jobb på ett företag där jag inte direkt kan utvecklas och att mitt liv går på rutin och är rätt monotont och trist ofta men när man såg detta…ja då kände jag att HERREGUD vad jag är bortskämd. Jag borde skämmas och det gör jag också så snart jag tänker på dessa tusentals männsikor i världen som jobbar under gräsliga förhållanden, med nära nog ”menlösa” jobb och i stort sett inget betalt!!!

fabrik

Lika mycket som våra liv till stor del handlar om att konsumera lika mycket handlar deras liv om att tillverka det som vi skall konsumera. Dom själva kan bara köpa det absolut nödvändigaste men jag tex kan gå och gräma mig för att jag inte kunde köpa den där klänningen för 1500:- till bloggalan…det ÄR skamligt men samtidigt så är man ju en produkt av sin egen verklighet. Deras verklighet är inte min. Min inte deras.

Jag har ingen aning om någon lösning finns då det, som de sa i  programmet med, skulle innebära katastrof om vi började bojkotta kläder sydda i tex Kina eller Indien eller att kedjorna skulle höja sin priser för att fabriskarbetarna skulle kunna få mer lön. Gör vi det så förlorar en massa människor jobbet..gör vi inte det så kommer bara detta fortsätta som det är nu. Har någon en lösning på det så lägg fram den..men det finns nog helt enkelt inte dessvärre 😦 Världen ÄR skev, det vor SÅ mycket bättre om alla hade en iaf ok levnadsnivå, inte som det är nu, men det är utopi det vet jag ju 😦

Allt handlar om detta..

aträd

pengar. Så länge pengar spelar så stor roll för ALLT, inte livskvalitet eller mänsklighet, så lär det inte bli en förändring.

3 svar to “Hade dåligt samvete..”

  1. Katti Says:

    Mmmm, såg också delar av det programmet. Man mår dåligt över att se och veta att det är så, men som du säger, skulle vi inte handla kläder så har dessa människor inget jobb överhuvudtaget. Det är ett väldigt svårt ställningstagande.

    Och appropå gäststuga så har vi en liten lekstuga också:-)

    Kram
    katti

  2. ia Says:

    Tur att inte jag såg programmet….!

    Tänker låna dina recept på fetaostkrämen & Brödet…
    Låter så himla gott så jag ska ta med det till midsommar!

    Vi är på Liseberg titt som tätt… typ sjunde gången igår!
    Men Anna vågar inte åka rabalder ännu…

    Kommer du på söndag?
    Ta med man & barn om du vill…
    Är det dåligt väder så går pappor & barn till
    Bushuset istället.

    kram
    ia

  3. Ingela la la Says:

    Usch, det är verkligen jobbigt att tänka på dessa arbetare. Diskussionen är uppe lite nu och då på jobbet och jag är rätt säker på att min arbetsgivare har lite koll, jag har träffat han som åker runt och kollar ett antal gånger och sett bilder, men med underleverantörer är det svårt med kontroller tror jag… Jag har ingen lösning heller… Om dom inte sydde kläder hela dagarna så kanske dom skulle behöva göra värre saker, så tänker jag fast det är egentligen oxå fel….

    Hoppas allt är bra med dig i varje fall!
    Kram ingela

Kommentera

