Eloise och bladlus-elände…

Här försöker man få det fint på altanen, det lyckas ganska bra MEN min krasse som jag planterat en hel balkonglåda full med, i en tegelalkov vi har på altanen, den har fullkomligt invaderats av bladlöss. Jag sprayade för några dagar sedan med såpavatten och trodde det skulle hjälpa men det gjorde det inte.  Bladlössen blev färre för ett tag men konstigt nog så började bladen se mer och mer vissna ut samtidigt också. Vet inte om det har samband med bladlössen eller var det såpavattnet?! Skumt. Jag vet sedan innan att krasse gillas av bladlöss så jag får skylla mig själv att jag chansade på det igen 😦 Jag skall köpa växtbesprutningsmedel imorgon för att en sista gång försöka rädda plantorna men jag betvivlar att det hjälper.

Såhär skall det ju se ut…

krasse

…men mina ser nu ut såhär..de har inte ens hunnit börja blomma innan invasionen 😦 hoppas innerligt den går att hejda!

Studentebba 001

Detta ser väl däremot trevligt ut? Våra smultron (som är hälften så många bara som det borde vara då lilla E glatt klippte av hälften av blommorna häromveckan..han insåg inte sambandet blomma blir sedan smultron, lilla gubben).

Studentebba 003

Nu över till något heeelt annat 😉 Jag och barnen tittade på Bolibompa idag och såg då på den teckande underbara serien Eloise. Den är hur charmig som helst och för mig är den extra kul att se på Tv. Vi hade den boken hemma när jag var liten och den var en av mina klara favoriter under många år. Visst är hon söt?! Mamma sa alltid att hon påminde så mycket om mig, både till utseendet och med sin busighet 😉 , det var nog delvis därför hon blev en ”idol” och så heter hon ju i stort sett samma som jag!!

eloise

eloise4

eloise3

Så nu säger Eloise och Louise godnatt för idag, måste mysa lite med M som just kommit hem från Stockholm!

4 svar to “Eloise och bladlus-elände…”

  1. Susanne (med Edith) Says:

    Hej på dig.
    HUR länge sen som helst som jag var in på Kanalen!! År och dar sen…. förut hängde man ju där dagligen. Hur är det med dig? Allt ser ut att vara hur bra som helst.
    Edith är stora tjejen. 7½ år och simmar, spelar fotboll och handboll. En riktig sporttjej!! Längtar till hon börjar 1:an i höst.
    Kolla gärna in min blogg.
    Kram från Susanne m Edith fr Kanlen (en gång i tiden)

  2. Mamma Melissa -änglamamma och gravid Says:

    Åh, håller tummarna för att din stackars blomma får andra gäster än bladlöss i framtiden.. typ blommor;.))

    Och vad kul med barnprogrammet! Måste jag kika på:.))

  3. Kickan Says:

    Ja här gillar vi också Eloise ! Tycker att det är en riktigt tuff tjej den där Eloise 😉

  4. ztad Says:

    …wiii för Eloise, den är jättebra! Jag har boken, oich gillar de där sidorna man kan fälla ut, med alla hissar och trappor^^ Men de har den inte på svtplay, och jag har inte TV.

Kommentera

