Lyxte och ett av mina favorit vardagsrecept

Idag har jag köpt ett te som jag fick smaka på första gången hemma hos min kära svägerska A. Nämligen Kusmi´s te, Spicy Chocolate. Te från detta företag (som funnits i 142 år!) köper man i jättefina plåtburkar och det goda teet i dem + då burkens utseende får väl tyckas täcka upp det höha priset. I min lokala teaffär kostar en liten burk 135:-, jag köpte idag 2 burkar för 250:- Helt galet mycket för 2 teburkar tycker jag men jag har länge haft lust att köpa det så nu slog jag till. Bara det inte blir en vana bara😉 Det blev då såklart Spicy Chocolate och ett Earl Grey te som kallas Anastasia, det har liten en smak av citron & apelsin i Earl Grey:en. Jag har just testat det och det var gott. Jag var väldigt sugen på burken nedan också med Äpple-te. Teförsäljerskan talade sig varm för det så det får jag testa nästa gång!

Kusmi Apple Tea/strong>

Kusmi Apple

Jag älskar te men är väldigt ensidig i mitt älskande😉 Vissa skulle nog inte kalla mig en seriös tedrickare då jag 1) dricker mestadels påste 2) bara gillar (hitills) svart te 3) dricker det med rätt mycket socker & en skvätt mjölk i. Min chef tex anser att om man gillar te på riktigt så dricker man det utan socker och mjölk. Hur som, jag gillar te väldigt mycket, på mitt sätt. Jag har försökt mig på att tycka om bl.a Roobioste, vitt te & grönt te men har tyvärr inte lyckats med det. Lite synd då den sortens teer är lite nyttigare för kroppen vad jag har hört.

För fina för att få vara i skafferiet..

ettan 001

Nu till dagens recept, detta bjöd jag L med dotter på idag och med glass med chokladås som efterrätt. Detta är en löjligt enkel rätt som jag lärde mig av en gammal kollega. Båda min barn älskar det så det är ett gott betyg🙂

Citron, spenat, kassler & vitlökspasta

Hackad fryst spenat, brukar ta en halv stor påse ca

2 dl creme fraiche

2 vilöksklyftor (eller mer..)

Saften av en citron

Kassler, ca 5-600 gram tror jag att jag brukar ta

Jag börjar med att värma på den frusna spenaten i en djup stekpanna, pressar sedan i vitlöksklyftorna, pressar i citronsaften, lägger till creme fraichen och kasslern. Värm så att det småputtrar ett tag. Sedan är det klart! Jag brukar servera det nedblandat i pasta, oftast Penne eller Cotelli. (Man kan byta ut kasslern mot stekt bacon, det är också jättegott!).

Nu är det dags att borsta tänderna för jag tänkte titta på den nya tv-serien True Blood idag, den börjar snart. Jag är nu på äldre dagar lite harig när det gäller att se läskiga filmer/serier. Denna skall ha vampyrtema men jag hoppas att den bara är lagom läskig🙂 Alexander Skarsgård spelar vikingvampyr och det vill jag gärna se. Han är en ganska attraktiv man att se på tycker jag, det erkänner jag.

Ha en fortsatt trevlig kväll allihop!


2 svar to “Lyxte och ett av mina favorit vardagsrecept”

  1. Elin - ett hus till oss Says:

    Så härligt med lite vardagslyx🙂 Det lät jättegott!

  2. marie Says:

    Det där lät gott. Det kan även jag prova som viktväktare..det är ju bara att byta ut creme fraichen.

    Jag har sett TrueBlood på Canal+ inte alla avsnitt dock så jag satt igår klistrad. Jag tycker serien är grymt bra. Har du sett Twilight? Om inte så så den….är superduper. Men så är jag väldigt fascinerad av vampyrer…hmmm får för mig att jag berättat detta tidigare😉

    Ha en fin dag!
    Kramar

Kommentera

