Nu flyttar jag hem..

..eller snarare mitt jobb har flyttat hem. Vi är ett litet företag och vi är verksamma i väldigt fel bransch nu sedan finanskrisens intåg. En resebyrå med inriktning grupp och konferens. Företagen drar ner på resandet och främst då inte på affärsresorna utan just grupp & konferens..

Jag började där -97 och allt blomstrade fram till 11/9 2001 då första bakslaget kom, vi återhämtade oss någorlunda efter ett par år, men inte helt. De senaste 3 åren har varit kämpiga, men speciellt det sista, och från att ha varit sex personer som mest är vi bara tre kvar nu. Vi har suttit i en alldeles för stor, fin och dyr lokal för att det skall matcha vår ekonomi just nu så för ett par månader sedan togs beslutet att säga upp lokalen och att vi skall jobba hemifrån. Det börjar vi med nu på måndag. Vi har aldrig suttit med butik i markplan så att kunder kommit in, utan har telefon och mailkontakt huvudsakligen så därför funkar det att jobba hemma.

kris

Jag är väldig kluven till vad jag tycker om det, det finns både fördelar och nackdelar.

Fördelarna jag kan komma på är att: 1) Slippa restid & därmed inte behöva stressa till eller hem från jobbet 2) De perioder/stunder då det är lugnt så kan jag fixa och dona med hemmasaker 3) Kanske slipper ta VAB om jag har sjukt barn hemma (om barnet ifråga bara är lite sjukt så funkar det säkert)

Nackdelarna jag kan komma på är: 1) Jag tappar den dagliga motion som 9 km´s cyklande, i snabb takt i vilket väder som  helst året runt, innebär 2) Kommer att sakna de få kollegor jag hade (även om vi planerar ha date 1 gång i veckan ungefär) 3) Då jag inte har något arbetsrum så blir det lite lätt bökigt att plocka fram och plocka in min jobbdator, tangentbord, pärmar mm ur det skåp jag så fint förberett varje dag. Jag vill inte se alla jobbpapper mm när jag inte jobbar. Hade jag haft ett rum över hade det varit betydligt bättre helt klart.

Sedan är det självklart så att oron för företagets överlevnad finns där ständigt så jag kommer att börja söka andra jobb nu. Dock är det ju ingen topptid att göra det just nu, speciellt inte om jag skall ha i samma bransch och om jag vill byta bransch så vet jag inte riktigt till vad. Bra va? NOT!! Jag känner mig faktiskt rejält orolig för att bli arbetslös men skall göra allt som står i min makt för att inte bli det. Det är jobbigt att gå omkring och oroa sig bara så jag försöker tagga ner det och vara tacksam att jag faktiskt har mitt jobb kvar fortfarande, även om det inte känns så nästan nu när jag liksom inte skall till jobbet mer. Skum situation…

7 svar to “Nu flyttar jag hem..”

  1. Kickan Says:

    Ja du det är bistra tider – maken min oroar sig också om han kommer att ha jobbet kvar. Firman han jobbar på har sagt upp 7 personer hitills så oron finns ju med en hela tiden.
    Jag är också sugen på att söka annat jobb mest för att jag är så himla trött på det jag har men samtidigt tänker jag att jag ska vara glad över att jag har jobb. Men jag kikar varje dag på platsbanken för att se om där är nåt intressant.
    Lycka till !

  2. Popprinsessan Says:

    Jag förstår att du känner dig kluven. Jag har ju själv haft förmånen att jobba hemma ibland, någon dag i veckan. Det är perfekt att kunna göra det då man behöver fixa något hemma, vara nära till hands för barnen eller så, speciellt när man har 7 mil enkel riktning till jobbet.. Men nu blirdet ju snart ändring för mig, eftersom jag ju sagt upp mig och ska byta bana. Bara 7 arbetsdagar kvar på mitt nuvarande jobb🙂

    Dock vet jag faktiskt inte om jag skulle gilla att jobba hemifrån alltid… det blir ju liksom lite ensamt.. men å andra sidan är det ju bättre att vara lite ensam och jobba hemma än att bli uppsagd. Tycker att det är en bra möjlighet ni fått. Och du ska se att du säkert hittar en bra lösning på en ”arbetsplats”. Lycka till imorgon!

  3. Mamma Melissa -ung änglamamma och gravid Says:

    Man får försöka se det som att det här är ”företagets” sätt att skydda er. Alla åtgärder är ju för att kunna behålla er.

    Men det är tuffa tider just nu… mannen är ju elektriker och när ekonomin är som den är så stannar stora byggen av, byggofferterna blir låga och kräver få man… så det är bara att hanka sig fram, men gud vad jag längtar tills krisen är över och allt kan rulla på som det bör!

    tack för kommentaren också!:.))

  4. Ingela la la Says:

    Förstår att det känns oroligt och väldigt tråkigt att inte träffa sina arbetskamrater om dagarna..

    Hoppas att den här åtgärden från företagets sida räcker nu då..

    Kram Ingela

  5. Lolo Says:

    Moster och M.har ju drastiskt fått skära bort kontor och Johanna, flytta ut ur London och nu ute på landet i ett ”extra” rum som är kontor, har eländet börjat vända – vi är ju i samma bransch.. Du kan nog göra ett litet kontor, som inte betyder jobb helt – en snygg skärm eller ”draperi” och den hörnan kan också bli bra för stora och lilla E.att respektera, som mammas jobb! Disciplin är svårt – men det går – jag lovar!
    Kram,
    Moster

  6. jezza Says:

    Oj, ja jag förstår att det känns kluvet.samtidigt får man hoppas på att detta är lösningen för att ni ska klara er och sedan kunna ”flytta ihop” igen.Det lovar jag att hålla tummarna för.
    Ditt jobb låter väldigt spännande tycker jag!

    Och du, TACK goa fina du för alla dina fina kommentarer!
    De värmer massor ska du veta, även om jag just nu är väldans dålig på att kommentera hos alla er som orkar läsa och stötta min gnälliga blogg, jag hoppas att det SNART blir bättre och jag kan vara pigg o postiv igen😀

    Ta väl hand om dig!!!!

    KRAMAR i massor!
    //Jessica

  7. undermolnen Says:

    Det låter som en bra lösning att ha kaninen ute, även om jag förstår att det var en sur utgift. Under min uppväxt hade jag kaniner ute och det funkade bra. Skönt att E får ha kvar sin lilla kamrat.
    Jag har aldrig varit i din sits som vuxen, men jag kan tänka mig att det känns läskigt att oroa sig för arbetslöshet då man har familj och så. Hoppas du hittar något annat eller att det funkar bra att arbeta hemifrån. Jag pluggar ju mycket hemma och tycker att det är skönt att rå sig själv på så sätt, bestämma själv var man ska sitta, man kan få ngt gjort även om man är sjuk och om ngt barn är sjukt kan det i bästa fall funka ändå. Nackdelen är ju som du säger att man alltid har papper och saker man inte vet var man ska göra av. Hoppas det ordnar sig på ett eller annat sätt då allt fallit på plats.

    Kram Tess
    http://undermolnen.wordpress.com

Kommentera

