Middagar med nostalgikänsla och Röhsska

Jag fick inspirationen till två vardagsmiddagar med nostalgikänsla från tidingen Allas som jag köper då & då. Ja, jag närmar mig ju 40 år så lite tant får man kanske agera då😉 Jag syftar då på tidningen, som nog många ser som en tant-tidning. För något år sedan så var en person jag känner med i den tidningen så då köpte jag den för första gången, av den anledningen, och fastnade lite för den framförallt för att det är ganska mycket att läsa, många bra recept och faktiskt en del fina inrednings och modetips emellanåt. Inte alls en så tantig tidning som jag hade trott och den har ett bra pris. Min pappa gillar när jag köper den för jag ger honom alltid korsordsbilagan som medföljer🙂

Köpte i alla fall ett nummer häromdagen och i den så fanns det recept både på en fylld paprika och på makaronipudding. Dessa två rätter minns jag så väl från barndomen. Fyllda paprikor brukade min dagmamma göra och makaronipudding fick vi hemma ibland (och på skolan).

Igår gjorde jag de fyllda paprikorna, med köttfärs/bulgur/bacon/creme fraiche/tomat & krydd-fyllning och ost uppepå. De var jättegoda om än lite svårätna. I många recept på detta så blandar man köttfärsen med ris men jag valde bulgur och det blev också jättegott.

ettan 010

Idag blev det makaronipudding. Bara makaroner, lite stekt rödlök, skinka i bitar och korvslantar, kryddor + äggstanning och sedan ost på. Till efterrätt hade jag gjort äpple & kanel smulpaj (ja jag är lite galen i smulpaj…det är gott och ENKELT att göra, precis som jag gillar det!).

ettan 012

Nästan så jag borde börja fota för ett matlagningsmagasin và?😉

*****************************

Stora E och jag har idag haft några timmar på egen hand. Vi gick till Mc Donalds, där stora E fick en ansiktsmålning föreställande Hello Kitty, och sedan till Röhsska muséet för att titta på Coco Chanel-utställningen. Det var inte många kläder som visades, typ 6 stycken bara men det finns mycket annat kul att titta på där. I en stor monter med massa olika designföremål så stod bl.a en svart Musse Piggfigur i plast, ca 30 cm hög. När jag såg den så utbrast jag spontant att ”-jösses, den där var ju annorlunda!!”, stora E undrade vad jag menade med det och började fundera på det. Efter en stund kom hon på det..”jamen mamma den har ju svansen därfram!”. Jag bara , ”-öh nej älskling det där är inte en svans..”. Det var helt enkelt en stor erigerad snopp, för att tala i klartext. När stora E fattade det höll hon på att skratta ihjäl sig. Konst och design kan verkligen förvåna ibland…

Ansiktsmålningen väldigt många timmar efter att den gjordes…

ettan 014

Just nu tittar jag på brittisk thriller ”Kommisarie Barclay”, älskar den typen av program.

Hoppas ni har haft en trevlig lördag.

4 svar to “Middagar med nostalgikänsla och Röhsska”

  1. Popprinsessan Says:

    Så roligt att du har sparat ditt första passfoto! Tror visserligen inte att jag skulle vilja se mitt… ha ha! På tal om pass så har L ett där hon är en riktig bebis, vilket alla passkontrollanter bara skrattar åt nu när hon är en liten tjej! Konstigt att man har passen i flera år när det är ett litet barn.

    Ola Skinnarmo!! Men fy fan Louise! Det är ju hur kul som helst! Har ”träffat” honom en gång då han hade en förläsning för en grupp på mitt jobb. Kul kille! Hade annars Göran Kropp som en stor idol ett tag!

    Min L skulle nog älska en Hello Kitty-ansiktsmålning🙂

  2. Ingela la la Says:

    Vad mycket gott du har lagat och enkelt, vilket är ännu bättre🙂

    Det har hänt mycket här inne ser jag. Jag har varit lite frånvarande den sista veckan.. Jag har lite att läsa ikapp😉

    Skönt att få lite egentid med stora E, hon är ju hur söt som helst!

    Ha en bra dag
    kram

  3. Katti Says:

    Haha!
    Varför får vi inte se en bild på herr Pigg??😀

    Kram och tack så mycket för din kommentar häromdagen.

    Kram
    Katti

  4. Popprinsessan Says:

    Jag har en höstutmaning till dig!

Kommentera

