Microvågsfunderingar och sovstjärnor

Detta är vår nya microvågsugn. En LG Wavedome.

micro5

Vår gamla var rejält gammal, hade ingen digital ”tidmätare” (vi stod och räknade till 20 sekunder vid vällingvärmning tex) och var väldigt liten inuti. Redan när vi fick den var den begagnad. Jag förstår inte, nu i efterhand, varför vi inte bytt tidigare. I den nya kan man stoppa in nappflaskan utan att vinkla den för att få in den och man kan poppa popcorn utan att påsen kör fast 20 gånger under tiden. Känns lyxigt🙂 Det enda jag gör i micron är faktiskt att värma välling, rester eller färdigrätter eller poppar popcorn. Vad gör ni i era micros? Min mamma tex använder den ganska mycket i vardagen, kokar tex ris och grönsaker där. Har hört att man även kan baka i dem. Tipsa mig gärna om bra microrätter/bakverk🙂 Ibland tinar jag en brödskiva eller två men inget annat. Tinar ni tex kycklingfiléer eller köttfärs i micro? Jag har fått för mig att det är dåligt för bakterietillväxten eller så. Vet inte vart jag fått de ifrån eller om det är så alls egentligen😉

Nu till sovstjärnorna. Det är så att lilla sonen, som ju är 4 år nu och ganska stor enligt mig och honom själv, kommit in till oss 5 nätter av 7 typ. Jag och M är trötta på detta nu så nu kör vi för första gången en belöningsvariant för att få honom att sluta. Hitills så har han två morgnar stolt fått klistra sin guldstjärna på lappen på kylskåpet🙂 Han måste klara 14 dagar på raken för att få belöningen. Han har kommit in en gång per natt dessa nätter men har snällt gått tillbaks till sitt rum ihop med oss varje gång utan att bli ledsen. Efter 14 dagar på rad så hoppas vi sedan att det ”sitter”, att han vant sig av med att komma in till oss. Den som lever får se…vi hoppas i alla fall.

Jag vet inte ännu helt säkert vad som skall bli belöningen men kanske spelet Tjuv& polis för han älskar att spela spel. Den försvunna diamanten är hans favorit just nu. Jag såg att Tjuv & Polis är från 7 år så jag undrar om han kan förstå det? På Den försvunna diamanten står det från 6 år & det klarar han ju så nog borde det gå? Jag minns inte vad Tjuv & polis gick ut på riktigt men tyckte om det som liten i alla fall.

2 stjärnor än så länge🙂

ettan 032

Den eventuella belöningen..

tjuv och polis

Nu skall jag lägga mig och läsa men först en bloggrunda! Gokväll!

Ett svar to “Microvågsfunderingar och sovstjärnor”

  1. Charmkatti Says:

    Jag använde micron på ungefär samma sätt, men inte till vällingen. Har en sån fiffig vattenkokare med termostat, ja, du har väl sett den. Den är perfekt!
    Jag tinar all mat i mron förövrigt. Om man inte blir sjuk av det blir man väl det ändå av nåt annat….

Kommentera

