En minst sagt galen värld

Detta är inget glatt och frejdigt inlägg, utan mina funderingar och reflektioner över två väldigt allvarliga företeelser som är i samma ”anda”. Läs inte detta inlägg om ni hoppas läsa något kul.

Galet nr 1: Barnäktenskap

Läs gärna detta ur dagens Aftonbladet  http://www.aftonbladet.se/wendela/article5786580.ab

Att man i en annan kultur, men ändå samma värld som våran (svårt att förstå..) kan tycka detta är ok?! I alla fall av delar av vissa andra länders befolkning uppenbarligen.

-”För två år sedan väckte den då 8-åriga flickan XXX stor uppmärksamhet när hon gick till domstol och krävde skilsmässa från sin 30-årige man som misshandlade och våldtog henne.  – Så fort jag vill gå ut och leka på gården så slår han mig och ber mig gå in i sovrummet med honom, sa flickan till Yemen Times. Flickan tvingades till äktenskapet av sin arbetslöse pappa som hade två fruar och 16 barn att försörja”.

Bara i det där stycket är det så mycket som rimmar helt fel i mina öron. Att vara 8 år & gift mot sin vilja ? Det hade varit mer humant att i så fall adoptera bort henne om de inte klarar att ta hand om alla sina barn men att gifta bort en så liten flicka? Det är inget annat än skandal och pedofili i en och samma händelse. Familjen måste varit totalt desperata och fått mycket pengar för dottern eller hur motiveras sådant annars?

Galet 2: Pedofili

Pedofili känner alla till. Jag har valt att inte tänka på det så mycket då jag tycker det känns både avlägset mig och jobbigt att ens tänka på. Man stoppar huvudet i sanden och hoppas på att det inte är sant att det sker. Men det gör det ju. Hela tiden dessvärre. Över hela världen.

Jag kan förstå att det finns några galna människor i världen, en minoritet, men detta är för vanligt för att alla utövare och intresserade skall kunna vara galna allihop. Vad driver dem? Lust? Pengar? Varför saknar dom de spärrar som de flesta har? Var de allihop utsatta själva som barn?

Jag såg förra veckan ett Oprah Winfrey-program om detta och det är det som fått mig att tänka mycket på detta. De visade inga bilder men poliser i Florida som jobbar med detta dagligen talade mycket detaljerat och målande om vilka situationer de tvingas se dagligen. Bara i Florida höll de på att kartlägga över 1000 personer som laddar ner & kanske då även utövar pedofili.

Hur kan en vuxen man utnyttja och våldta en fastbunden 5 åring i 40 minuter, medan flera andra barn tvingas se på? Hur kan vuxna människor tvinga en 10-åring att ha oralsex med en hund? Ja jag tänker inte tala om fler detaljer men det de sa fick mig att må otroligt illa.

Jag funderar mycket på hur dessa barn klarar att leva sitt liv efter sådan här behandling?

Samma kväll snubblade jag på ett program som heter ”Rehab”. En av de tejer som var på denna amerikanska avvänjningsklinik det handlar om var där pga att hon hade plastikopererat sig över 100 gånger. Hon klarade ändå inte av att se sig själv i spegeln och tyckte aldrig att hon var fin nog. Efter ihärdig bearbetning från psykologer och terapeuter så brast det til slut för henne. Det visade sig att hon var just en av dessa flickor fast nu vuxen då förståss. Sexuellt utnyttjad som barn. Det var sorgligt att se hur skadad hon var. Men ändå, hon levde och får nu hjälp. Nu när hon äntligen efter 25 år gick med på att berätta. Jag tror inte alla dessa barn lever ett helt liv. Det finns nog en del av dem som tar sina liv. Andra förtränger, med det funkar ju inte för evigt. Många av dem blir tydligen förövare själva som vuxna (vilket jag inte fattar alls?!), hur de nu kan bli det efter det de upplevt.

Jag vet inte vad man kan göra för att detta skall stoppas. De som faktiskt grips och bevisligen är förövare borde gå  samma väg till mötes som Mr Bobbitt gjorde 1993 + livstid i fängelse.

**********************************

Kände bara att jag ville skriva av mig angående detta. Jag tänker som sagt väldigt mycket på det sedan Oprahs tankeväckande show förra veckan..

…nu skall jag gå in och pussa på mina två sovande, underbara, varma, mjuka och oskyldiga små kärlekar. Inget skall någosnin få göra dem illa. Och  ingen.

Kommentera

