Torsdag = soppdag? + Vilse i pannkakan

När jag växte upp var det standard att vi fick soppa och pannkaka varje torsdag hemma. Hade ni det med så? Jag har inte fortsatt den traditionen här hemma då jag är pinsamt usel på att göra egna soppor och pås/burk-soppor är inte så jättegott. Det händer att vi har det men verkligen inte ofta. Har ni någon favoritsoppa som ni brukar göra? Jag är inte förtjust i buljongsoppor utan det måste vara redda soppor, ju krämigare detso bättre🙂

På lilla E´s förskola får de soppa varje torsdag men inte på stora E´s skola. Lilla E är lite underlig för han är ett av fåtal barn i världen som inte gillar pannkakor, trodde vi…tills för ett par veckor sedan då en pedagog på förskolan glatt meddelade att han ätit hela 2 pannkakor på lunchen…jag blev lite halvt chockerad då han inte alls tycker om det här hemma säger han. Inte kan förskolans pannkakor vara godare än pappa M´s?

När vi ändå är inne på ämnet pannkakor så lånade jag denna filmen på biblioteket häromdagen, kanske hinner vi titta på den ikväll. Minns ni den serien? Det gör jag, delvis så älskade jag den men jag tyckte att storpotäten eller vad han hette var rätt otäck. Skall bli kul att se honom igen! Kanske ter han sig mindre hemsk nu men skrämmer vettet ur lilla E kanske. Stora E är inte så känslig. Minns inte ens VAD som var så läskigt med honom?

vilse

Rörstrands nya porslinsserie Kulinara tilltalar mig väldigt mycket. Speciellt burken och brickan! Jag får önska det av mig själv eller så kanske M (som mycket sporadiskt följer min blogg) råkar titta in här och hörsammar sin fru´s önskning,  man kan ju alltid hoppas. Mitt te har redan siktat in sig på att få bo i den där burken😉

kulinara

Igår fyndade jag denna ”krukan” , på 50% rea i den lokala blomsteraffären,  att ha på altanen, den är av gjutjärn så det var lite jobbigt att släpa hem den men det var det värt. Nu gör den grodan och fågelbadet sällskap. De är av samma tillverkare.

finkruka2

16.30 är det bilbesiktning och jag är fånigt nervös inför det, men det kan ju inte mer än att gå åt h-vete så det är bara att vara beredd på det värsta…

Trevlig torsdag! Snart är det helg och imorgon skall jag på afterwork med min gamla mammagrupp (från när jag var gravid med stora E), det skall bli mycket trevligt!

Uppdatering: bilen gick inte igenom besiktningen felfritt. Ärligt talat så visste vi att vår handbroms helt klart har sina brister men hoppades att de inte skulle upptäcka det…tji fick vi…nu blir det till att få det lagat och komma tillbaks inom en månad. Helt ok dock för det är klart att det är käckt att ha en fngerande handbroms ibland. Hoppas det inte är vråldyrt att laga den bara, så trista pengar, samma som tandläkarbesöks-kostnader…mer kul kan man ha för pengarna liksom!

Ett svar to “Torsdag = soppdag? + Vilse i pannkakan”

  1. undermolnen Says:

    Wooohoo, grattis! Vad skönt att den gick igenom!
    Jag är också dålig på soppor. Pappa gör en god krämig soppa med fisk och skaldjur i och en hummersoppa som är gudomligt god. Själv kan jag enbart göra två soppor. Grönsakssoppa och fisksoppa med buljongbas.
    Kram.

Kommentera

