OJ vad crazy vi är, influensa och fredagsmys

Ja denna morgon känner jag mig lite lätt ”crazy”😉 Har just bokat vår semesterresa för nästa sommar nämligen. Känns ju lite småtidigt om man säger så… Anledningen till detta är att City Airlines nu öppnar flera nya direktlinjer från Göteborg, bl.a till Malaga som vi nu valt att boka för oss för 2 veckor i slutet av juni nästa år. De har specialpriser just nu. Bokning av boende och hyrbil återstår men det är det ju absolut inte bråttom med. Flygbiljetterna för hela familjen gick bara på 6000:- ! Är det någon som har bra tips om boende (helst lägenhet) i närheten av Malaga så säg till.

malaga

Vi var först inne på att göra det så enkelt för oss som möjligt och ta en veckas all-inclusive till Turkiet men varken M eller jag är särskilt lockade av charter-resor så det hade vi i så fall bara bokat av bekvämlighet och mest för barnens skull.  Inte alls vår stil att resa så egentligen så detta känns mycket bättre och mer spännande! Tanken på att tillbringa en vecka ”fast” på ett all-inclusivehotell i Turkiet lockade helt enkelt inte alls så mycket som två ”fria” veckor i södra Spanien då vi kan göra vad vi vill och köra runt och upptäcka på ett annat sätt än vad den andra resan skulle tillåtit. Dessutom så kommer två veckor med flyg, boende och hyrbil gå på ungefär samma summa som bara en vecka i Turkiet!

Barnen, speciellt stora E lär bli överlycklig när vi berättar att denna resa redan nu är bestämd. Hon har inte varit utomlands längre än till Danmark och Tyskland och hon har bara flugit en gång, till Stockholm så detta kommer hon se fram emot enormt, det kan jag lova🙂 Lilla E får då flyga för första gången. Det blir till att fixa första passen till barnen nu! Underbart att ha detta att se fram emot detta hela långa vintern.

**********************************

Svininfluensavaccinet är nu äntligen på ingång till Sverige. Det skall bli intressant att se hur länge det tar innan det distribuerats ut så att vi vanliga, icke högriskmänniskor, kan få ta del av det. Jag och M kommer definitivt att vaccinera oss (M´s jobb ger sina anställda influensavaccinte varje år ändå) men jag känner mig inte alls lika säker på att låta barnen göra det, även om det lutar åt att det blir så ändå. Så många läkare har uttalat sig, med de mest vitt skilda åsikter om detta med om det är säkert för barn eller inte, att jag känner mig helt rådvill. Vem skall man lyssna på? Lilla E har ett hjärtfel, ett ganska lindrigt sådant, så jag har kollat med hans hjärtläkare om han tillhör riskgruppen men hans hjärtfel är inte tillräckligt allvarligt för att vara i högriskgruppen så det är ju bra.

Sedan hör man nu på nyheterna att det är positivt att vara småförkyld, som jag varit senaste veckan för man kan inte smittas av ett virus om man redan har ett annat nämligen. Mao så hoppas jag nu att mitt förkylningsvirus håller i sig lite till😉 (En vän sa att hon hört att man inte skall ta vaccinet om man nyss varit eller är pågående förkyld, har någon annan hört om det? Majoriteten av befolkningen verkar ju ha haft eller ha en pågående förkylning så vilka skall det då vaccinera liksom…?).

Det första större influensautbrottet, som pågår uppe i Skellefteå just nu i en skola, är lite läskigt tycker jag. När så himla många insjuknar samtidigt. Hoppas innerligt att vi slipper sådana utbrott på barnens förskola och skola!!

***************************************

På lokalnyheterna i Göteborg  har de denna veckan haft en tänkvärd och intressant serie av inslag om barns stress & leverne i vardagen. Idag handlade det om fredagsmys. De konstaterade, med medhåll av experter på barns psykiska hälsa, att det är något mycket bra för ungarna och det är glädjande då vi nästan alltid har det🙂 Innan jag fick barn hade jag aldrig hört uttrycket fredagsmys ens.  Nu är det något barnen ser fram emot  (eller snarare bara stora E än så länge, lilla E lägger sig innan det börjat..). Ikväll blir det första lasagne, sedan Dobidoo med ostbågar och Coca Cola till🙂

Trevlig fredag allihop!

 Den som gjorde denna reklamlåt måste vara glad nu. Det är nog fler än jag & stora E som får den på hjärnan flera gånger per vecka!

 

Ett svar to “OJ vad crazy vi är, influensa och fredagsmys”

  1. undermolnen Says:

    Det är knepigt det där med influensavaccinet. A tillhör ju en riskgrupp som du vet och har nyligen blivit kallad för att få sin första dos om ett par veckor. Jag vågar ju verkligen inte låta bli att vaccinera henne, fast jag är ju egentligen lite emot vissa ”onödiga” vaccin.
    Det blir väl att vi andra också tar det, men jag är inte så glad åt det.

    Bra att fredagsmyset är positivt! Kul att redan ha börjat tänka på nästa års semester=) Det kanske gör vintermörkret lite mindre svart då ni har ngt sånt skoj att se fram emot.

    Kram

Kommentera

