Mmm vilken god middag !

Idag har jag haft sovmorgon till kl 10, städat lite, lekt med barnen och när stora E var på kalas så var vi andra och storhandlade. Det har regnat nästan hela dagen så man har haft lika lite lust att gå ut som man hade igår.

Till middag lagade jag äntligen en kycklinglasagne som jag länge tänkt göra men det har inte blivit av förrän nu. Den är verkligen god så jag måste tipsa om receptet här! Receptet hittade jag i Buffé-tidningen i våras någongång. Till efterrätt gjorde jag mango och hallonglass, världen lättaste recept på det tror jag (se nedan här).

Jag hade en otroligt fint sminkad hjälpreda i köket. (En släkting till den som hade kalaset hon var på var fantastiskt duktig på ansiktsmålning, stora E blev en fin fjäril)

ettan 011

Tacokryddad kycklinglasagne

(bild lånad från Ica)

lasagne

500 gram kycklingkött (jag tog filéer)

2 gula lökar (men jag tog rödlök)

1 broccoli

1 röd paprika (jag tog 2 små)

2 påsar Tackkryddmix (jag tog 1 1/2 och det räckte tyckte jag)

1 1/2 dl vatten

2 dl mjölk

2 dl creme fraiche

200 gram Philadelphiaost

ca 9 lasagneplattor (vi tog fulkornsvarianten)

ca 1 dl gratängost

1. Sätt ugnen på 175°C.
2. Skala och finhacka löken. Skär broccolin i mindre bitar. Använd gärna broccolistammen, skala den i så fall med potatisskalare och skär i skivor. Dela, kärna ur och skär paprikan i mindre bitar.
3. Skär kycklingen i lillfingerstora strimlor. Stek kyckling och grönsaker i 1 msk olja i 5 minuter. Tillsätt taco kryddmix och vatten.
4. Rör i crème fraiche, färskost och mjölk. Koka upp kycklingragun.
5.Täck bottnen på en smord ugnssäker form, ca 20×30 cm, med ett tunt lager kycklingragu. Lägg på ett lager lasagneplattor. Varva 2 lager med ragu och plattor. Avsluta med ett lager ragu. Strö över osten.
6. Ställ in i ugnen i ca 30 minuter.

***************************************

Mango och hallonglass

ca 200 gram fryst mango i tärningar eller försk mango (som vi hade)

ca 1 dl frysta hallon

2 dl Kesella Vanilj

Dessa saker mixas helt enkelt samman och stoppas in i frysen till önskad konsistens. Jag hade i en liten skvätt mellangrädde också då det blev svårmixat först annars, vet inte om det gjorde det godare än utan men kanske.Vi var lite otåliga och åt vår när den fortfarande var lite lös, det var otroligt gott!

*******************************

Nu blir det TV-soffan som vanligt, men det är så tråkiga program att det lutar åt att jag läser en bok istället. Stora E, som vägrade tvätta ansiktet idag pga fina ansiktsmålningen, sover över hos lilla E idag och jag undrar när de skall sluta flamsa där inne i hans rum?! Jag är SÅ tacksam att de gillar varandra så mycket och leker så bra ihop. Mina små hjärtan ♥♥

Kram på er denna mörka söndagskväll (usch vad tidigt det blev mörkt nu 😦 Inget kul med vintertid!)

2 svar to “Mmm vilken god middag !”

  1. Ingela la la Says:

    Hej! Nu var det läääänge sen jag kommenterade här, fast läst lite har jag allt gjort 😉

    Vilket smarrigt recept, det ska jag ta och prova någon dag.
    Det lät som en väldigt skön dag du hade.

    Kram Ingela

  2. Erika Says:

    låter gott, något att prova en dag kanske =)

Kommentera

