Inte riktigt på humör idag trots solsken

En liten prins på 2 år vid namn Elton har flyttat till änglahimlen pga sin obotliga cancer. Jag har följt hans kamp via föräldrarnas blogg. Ännu ett litet barn som dött, det borde inte få hända, så oändligt oförståeligt orättvist och sorgligt. Vila i frid fina lille kille, men ännu hellre, ha det så underbart & kul med de andra änglabarnen!

stjärna

Höstlovaktiviteterna idag har bestått i fika hos min vän M och hennes fina tvillingpojkar på 1 år, på förmiddagen. Stora och lilla E tyckte det var jättekul att leka med dem. Sedan åt vi lunch hemma och precis som vid de flesta måltiderna just nu så blir jag superledsen, arg och besviken på barnen. Lilla E har aldrig ätit mycket och under sin 2 veckors sjukdomstid blev det så klart ännu mindre men trots att han är frisk nu så skärper han sig inte. Han tycks tycka det är lite kul och käckt på något sätt att inte äta. Han och stora E flamsar mest, jag försöker säga till lugnt men de lyssnar inte mer än en minut sedan är de igång igen. De leker med maten, vrider sig på stolarna, springer iväg, skrattar och pratar, ja det gör helt enkelt ALLT utom att äta lugnt och någorlunda koncentrerat.

Jag blir tokig snart! Det är inte kul att gnata, tjata, gapa, skrika, bli arg och ledsen flera gånger per dag. Vet inte hur jag skall hantera dem just ibland? Det känns så illa att de lyssnar mindre och mindre på mig (känns det som iaf) och det är riktigt trist att laga mat som ingen tycks uppskatta. Idag gick det så långt att jag till slut slängde deras mat (efter typ 45 miuters tillsägelser och varningar) och sa att de inte kommer få någon middag. Jag känner att nu får det vara nog. Jag genomförde aldrig det hotetmen hade det varit okej eller inte att verkligen låta dem gå utan middag en kväll? Min tanke är att de kanske då förstår hur det är att vara hungrig (vilket det ytterst sällan verkar vara) och att man skall uppskatta den mat man får och ATT man får mat överhuvudtaget!? När man tänker på lilla Elton och hans familj så känns dessa vardagsproblem mycket futtiga och obetydliga men ändock så existerar de i min värld och gör mig så less och frustrerad 😦 Dessutom frestar det på att ha ungefär 80-90% av ansvaret hemma för barn, matlagning, städning och planering. Jag vet att M måste jobba mycket nu och vara borta en massa men när han väl är hemma önskar jag han kunde ta mer ansvar men han har knappt ork för det efter allt jobb just nu. Det är inte ovanligt att han jobbar från barnen lagt sig fram till 2 tiden på natten för att sedan gå upp 7-8 och gå till jobbet. Helgnätterna har han också suttit senaste tiden så han är rätt utarbetad. Hoppas på en snar bättring i detta då hans projekt är i slutskedet nu. Må nästa projekt vara baserat i Göteborg! Amen.

På eftermiddagen var vi hos doktorn på återbesök och lilla E´s lunga lät ganska bra men inte helt ok då det var lite rossel kvar. Det bör dock gå över av sig självt om han inte råkar ut för en ny förkylning nu när han precis avslutat sin antibiotikakur, hans immunförsvar är ju just då väldigt satt ur spel. Läkaren, som är oerhört sympatisk och verkar duktig, är själv småbarnsmamma och jag frågade därför om hon kunde förlösa mig ur dilemmat vaccinera barnen eller inte göra det… 😉 ..och hon rekomenderade det starkt och har låtit vaccinera sina barn och sig själv redan. Jag har  haft ångest senaste veckorna här och ändrat mig, jag vet inte hur många gånger, men nu känner jag att beslutet är taget. Det blir vaccination för dem. Jag har inte bestämt mig vad gäller mig själv ännu men det lutar åt att jag också tar den.

Efter doktorn gick vi via järnaffären och köpte en lövräfsa till barnen och vidare till lekplatsen vid Näckrosdammen. Vi var där igår och då var de rörande lyckliga över att få räfsa löv med vuxenräfsorna som finns i Föräldraföreningens(som jag är medlem i) bod. Denna lilla räfsvarianten passade helt klart bättre och det blev stooora högar som de sedan kunde hoppa i 🙂 Härligt att se dem ♥ Tyvärr glömde jag kameran så det blir inga egna bilder på de tjusiga högarna..

räfsa

lövhög

Nu skall jag titta på ”Kattis & co” och läsa nya Mama, DET är min vardagslyx 🙂 Vad är er?

Ett svar to “Inte riktigt på humör idag trots solsken”

  1. Kickan Says:

    Ja du vad gör man med sina barn när dom inte vill äta ?? Har varit där också många många ggr då min äldsta är svår med maten. Vi har gjort som så att vi uteslutet fika på kvällen samt lördagsgodis och peppar peppar så har det funkat än så länge. Men man har gråtit många gånger då det känns som att inget passar av det man lagar.

    Och jag blir också så ledsen när man hör om barn som går bort och då känns ens egna vardagsbekymmer så små så små.

    Mitt vardagslyx är när jag får krypa ner i ett vart bad och bara ligga och läsa lite.

    Ha det gott !

Kommentera

