Julfrågor & svar

Dessa frågor hittade jag på en annan blogg, minns tyvärr inte vilken, och kopierade

* Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton? Nej, tycker alltid synd om min syster som är sjuksköterska och ibland jobbar 2 julaftnar i rad & så..

• Bakar du något till jul? Vad? Lussebullar, pepparkakor, saffransbiscotti

• Vilket föredrar du, lussekatter med eller utan russin? UTAN, jag gillar inte russin (eller ngn torkad frukt)

• Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt? Båda går bra😉

• Knäck eller ischoklad? Ischoklad, gillar inte saker som fastnar i tänderna

• Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje söndag) ut? Jag vill köpa en ny i röd plåt som jag såg på Lagerhaus häromdagen

• Som fönsterprydnad stjärna eller elljusstake? båda, fast i olika fönster🙂

• Vill du ha julkort med brevbäraren eller som e-post? brevbäraren (trots att de inte är miljövänligt alls)

• Vilka färger har ni till jul? Klassiskt röd/grön/vit? Guld/isblå?…eller vad? Röd, guld, silver, grå, grön

• När julpyntar du hemma? Adventspyntar med enbart stakar & stjärna 1:a advent och sedan vid Lucia kommer juldukar & några favorittomtar fram. Granen ett par dagar innan julafton bara.

• Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in? Nej

• Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen? Mina favoritkulor är röda med guldränder och de som är i guldglitter

• Har du ett färgtema i granen? ja, men inte helt fanatsikt, men mest guld & rött

• Levande gran eller plastgran? förra året skaffade vi platsgran efter att M önskat det i säkert 10 år. Jag ville verkligen inte men gav till slut med mig. Har granris utplacerat i krukor ist för doftens skull. Granen från Åhléns är förresten imponerande fin för att vara plast.

• Hur ser din julfrukost ut? Vörtbröd, skinka, gröt, julmust mm mm

• Brukar du göra något aktivitet på julafton, t.ex. gå en promenad, spela sällskapsspel osv. ? Spela spel, ofta får barnen ett nytt på morgnen. Annars är det mest lite flängade (kul tycker vi) till släktingar. Olika ”scheman” på det varje år😉

• Dricker ni köpeglögg eller hemmagjord? Köpt

• Vilken glögg brukar du dricka på jul om ni köper den? Jag gillar inte glögg egnetligen men låtsas dricka det några gånger om året😉 äter mest mandlarna som jag lägger i. I år har vi köpt Blossas starkvins årgångsglögg med klementinmak och derad lättglögg med lingonsmak. Hoppas ngn av dem är goda tom för en sådan som mig.

• Vad av dessa saker brukar ni ha i glöggen, mandel, hasselnötter eller russin? mandel bara men såklart även russin om vi ha gäster

• Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul? klementiner,ananas

• Vilken är din favoritjulskiva? ingen speciell

• Vilken är din favoritjullåt? Stilla Natt m fl

• Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste? skinkan

• Nämn tre rätter du lagar helt själv till julbordet? köttbullar bara …

• Föredrar du vörtbröd med russin eller utan?UTAN

• Risgrynsgröt eller Ris à la malta? gillar båda delarna men inte apelsin i ris a la maltan som många har utan brukar ha bär till

• Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet? aldrig provat

• Dricker du julmust eller mumma till julbordet? julmust, mumma är äckligt

• Vilket är ditt bästa julrecept som du har fått av din mamma eller svärmor? ett pepparkaksrecept från mamma men jag brukar ändå köpa fast jag vet hur goda de är…

• Tittar du varje år på Kalle´s julafton? ja iaf stundtals

• Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalle´s julafton? tomtefabriken

• Har du sett Karl-Bertil Jonsson´s jul? ja🙂 underbar!

• Har ni tomte hemma? ja

• Köper du julklappar till många? min syster, systerdotter, mamma, pappa & så våra barn förståss

• Tycker du att det skall vara julklappar till alla eller bara barnen?numera är det nästan bara till barnen men npgra från min syrra o mamma får jag iaf

• Tycker du att julklapparna skall vara inslagna i affären eller vill du göra det själv?göra själv, det är jättekul pyssel med det tycker jag

• Färgglatt eller enfärgat julklappspapper? enfärgat med fina band & dekorationer

• Roligast att få i sin julklapp? vad som helst

• Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år? en dammsugare, den där snygga varianten som har skaft liksom som kan stå framme

****************************************

Idag är det återigen regn, regn & regn. Vi fick se solen lite igår men den försvann fort. Jag har storhandlat, dottern har avrit på Bushuset och nu bakar jag saffransbiscotti (mandel, saffransskorpor). Dem skall vi bjuda på nästa vecka när vi har glöggmingel hos oss.

Bjuder på två julbilder från förra året. Det kommer se lite annorlunda ut i år förståss

När jag ser det här inser jag hur mycker vi ändrat i vardagsrummet senaste året. Målat om, ny soffa, nya bokhylllor..ja som sagt, i år kommer det se annorlunda ut!



Kommentera

