Maileg och tidiga grannar

Förra julen fick stora E en Maileg-kanin, dom är så söta och det finns många olika varianter i 3-4 olika storlekar. Maileg har också en hel del tillbehör till kaninerna, såsom kläder och möbler, tomtar och den lilla underbara Prinsessan på äretn som ni ser nedan här.  Den stora nackdelen är deras priser, jag kan tycka att de är lite väl höga även om leksakerna har god kvalitet. Här kan ni se en del av det som finns, den lilla spisen först här är en sak jag absolut skulle vilja köpa till stora E.  Dilemmat är bara att jag redan köpt klart julklapparna till henne…

Så vidare till ett hett ämne just nu, advents / jul-pyntande🙂 Under normala omständigheter så är jag ganska strikt med att adventsstakar och stjärna och dörrkrans är det enda som får lov att åka fram 1:a advent. Sedan vid Lucia så tar jag fram julduk och några få favorit juldekorationer. Granen och resten av pyntet får komma in/fram tidigast en vecka innan julafton. Då jag kom på den käcka och trevliga idén att bjuda hem massa folk på glöggmingel på lördag så har jag nu frångått mina principer lite. Så adventspyntandet blir lite mer omfattande än vanliga år. Jag känner mig jättebusig. Är uppväxt i ett hem där inte en enda sak förutom adventsstakar/stjärna fick komma fram förrän kvällen innan julafton. Min syster och jag fick hjälpa till att klä granen innan vi la oss den 23/12 och då sattes julmusik på för första gången. Sedan gjorde mamma mirakel medans vi sov. När man vaknade julaftons morgon så var det fullt pyntat och klappar under granen och i våra strumpor som hängde på öppna spisen. Vilken stämning det var🙂 Kan och vill inte få till det på precis det sättet här hemma hos oss nu men för mig känns det som att väldigt tidig pyntning förtar det ”magiska” lite. En på vår gård, som har barn på lilla E´s dagis, har fullt pyntat redan nu, man ser granen från gården tom. Samma med en annan längre bort, och detta sattes upp redan i helgen som var, alltså tom 1 vecka innan advent…tokigt värre tycker jag, men alla gör så klart som dom vill🙂

Nu skall jag jobba på här, skall cykla ner till stan på ratsen ock växla till danska pengar och köpa en födelsedagspresent till mamma.

Imorgon lär jag inte blogga då jag kommer vara hela långa dagen i Köpenhamn. Håll tummarna för att vi åtminstone får uppehåll, det blir liksom roligare med julmarknad och det andra då😉

KRAM!!

r

7 svar to “Maileg och tidiga grannar”

  1. jezza Says:

    Hej gumman!!

    Ville bara kika förbi och säga att du har en liten award att hämta hos mig!

    Hoppas du har en super bra dag i Köpenhamn och att det gick bra att flyga *blinkar*

    KRAMAR!
    //Jess

  2. jezza Says:

    Hihi fick för mig att det var idag du skulle åka *skäms*, läste inlägget som du hade skrivit det igår😉😛 *förvirrad Jess*

    Hoppas du får det BRA imorgon *fniss*

    Kram igen!!

  3. Krydda Livet Says:

    Jul med Ernst finns på ICA Maxi för 129 kr nu. Ett tips🙂

    Hur går det med jobbsöket? Kämpa på! Kram Josefin

  4. Popprinsessan Says:

    Jag kommer att testa schweizernötkakan i helgen – tack för recpetet!

    Håller med dig om Maileg – tycker att de är ursäta, men något dyra. Och jag känner mig själv, jag kommer att vilja köpa alla möjliga tillbehör..

    Jag är också uppvuxen med att stjärnor och ljusstakar kom fram första advent, sedan allt annat till jul och absolut kläddes granen den 23:e. Jag har själv försökt hålla lite i den traditionen, men ibland har det kanske blivit granpåklädning den 22:e av praktiska skäl. I år blir det nog ännu tidigare… vi firar lilljul borta, julafton borta och juldagen borta. Är hemma den 26:e och åker utomlands den 27:e… så jag tror att granen kommer in helgen innan jul i år för att vi ska få njuta lite av den. Sedan åker den kanske ut den 26:e…..

    Funderar också på att vara lite busig.. vi ska ha gäster imorgon och det hade varit kul att ha det lite extra fint hemma då så jag funderar på om jag orkar och hinner sätta upp lite nya gardiner och stjärnor och sånt tills imorgon… Det hänger lite på fönsterputsningen… och eg tycker jag att det är lite tidigt… så, jag med mina i-landsproblem får väl fundera vidare🙂

    Hoppas att du hade det bra i Köpenhamn!

  5. Kickan Says:

    Hej svej !
    Ja jag är ungefär som du med julpyntadet. Till första advent är det adventsljusstakarna , julgardinerna i köket och en röd löpare på köksbordet som är framme. Julpyntadet med tomtar och annat kommer fram veckan innan jul ungefär och grannen kommer in antingen den 22 lr den 23 beroende på hur jag jobbar innan jul.
    Nu saknar jag snön faktiskt för det känns bara grått och trist just nu😦

  6. Duracellmamman Says:

    Jag växte upp i ett hem med liknande traditioner som dina. Fast nu har jag mina egna;-)

    I går kväll/natt pyntade vi inför julen… allt kom fram. I vanliga fall får julgranen vänta till Lucia, men i år har vi en tidsbrist som heter duga, så vi tog allt på en gång. Slipper vi stressa med det senare;-)

    Så fin spis det var! Har du sett den senaste på IKEA… så snygg!! Vi köpte ju en till Tildis ifjol, så tyvärr blir det ingen ny… till min vånda;-)

    Önskar er en FAB helg!

    Varma kramar!

    • Louise Says:

      Busig du är😉

      Den här är liten denna spisen, bara 15-20 cm har jag för mig, den är till de små Maileg-kaninerna men passar ju jättebra även till Barbie eller smådockor tex. Jag tror inte jag kan motstå den mer snart….

Kommentera

