Bryskt uppvaknande och en trevlig gårdag med stekpanneproblem

Dagen idag började exakt kl 5.40 då jag hör ett avgrundsvrål från vardagsrummet (skall inte skriva ut här vilka ord jag hörde men dom var i alla fall många och fula kan jag avslöja). M hade somnat på soffan igårkväll utan att ställa väckarklockan och han skulle med tåget till Stockholm kl 6.00. Jag rusade rakt upp ur sängen, ringde en taxi, försökte lugna en halvt hysterisk M som inte kunde sluta svära och försökte samtidigt mota tillbaks barnen till sina rum då de vaknat av uppståndelesen. Taxin kom 5.50 och jag trodde ALDRIG att han skulle hinna men det gjorde han!! Klockan 6.02 rusade M in på perrongen precis när de skulle stänga dörrarna och 6.04 åkte tåget. 25 minuter efter han hade vaknat. Snacka om tur. Han har jobbat i Stockholm ett par dagar i veckan i över ett år nu och aldrig missat tåget men idag var det läskigt nära…

**********************’

Igår började dagen 5.20 när jag steg upp för att fixa iordning mig och bege mig till flygplatsen. I ösregn & blåst. Var ganska nervös inför flygningen kan man säga men både dit och hem gick bra trots vädret. Jag vet inte vad det är med mig men jag kan inte få in i skallen att turbulens inte är farligt i sig. Planen är ju såklart byggda för det men så snart det blir turbulens, som genom molnen och vid dåligt väder tex, så blir jag hypernervös och kramar nästan sönder armstöden alternativt personen som sitter bredvid. Har jag då tur så känner jag den personen😉 Igår blev det armstöden ut och en branschkollega, F, hem. Vi var ungefär 15 stycken som fick gå på ett par hotellvisningar, julmarknaden på Tivoli och till Royal Copenhagen.  Tivolis julmarknad var väl fin men jag tycker Liseberg har det mycket finare pyntat och framförallt bättre ljussatt. Jag köpte bara en liten tomte till stora E där. Vi fick dansk jultallrik där till lunch, den var jättegod, och senare på dagen var det fika på Royal Café. Fantastiska bakverk där!

Mina fria timmar tillbringade jag med F och han tog med mig till en väldigt charmig teaffär, Perchs, som jag aldrig hade hittat till utan honom, där köpte jag ett apelsinte och ett kvittente som jag ännu inte hunnit smaka på, men det luktar himmelskt! Efter det tvingade jag honom att gå till Systrarna Grenes🙂 , jag kan inte åka till Köpenhamn utan att gå dit!

Lite av Systrarna Grenesfynden och 2 röda Green gate skålar som jag köpte i en annan affär. Älskar dem, det är ju prickiga😉

Illum Boligehus fick ett långt besök av oss också, det finns så otroligt mycket fint där, och sedan avslutade vi med att ta en öl innan vi åkte till flygplatsen. På Illum köpte F en speciell stekpanna han var ute efter och det var väl inget fel på den…men tyvärr tyckte mannen i säkerhetskontrollen på Kastrup att den var en säkerhetsrisk och accepterade inte den som handbaggage!  F tvingades gå tillbaks och checka in enbart en stekpanna (& det tog tid kan jag säga!), det var ju så komiskt och dumt så att man inte visste om man skulle skratta eller gråta. Om man planerar kapa ett plan så tar man väl för f-n inte med sig en stekpanna att våldföra sig med???!!! Vi valde att skratta åt det hela. Jag fick gå i förväg till gaten och de som skulle ta in alla boardingcards inför påstigningen höll på att skratta ihjäl sig när jag sa att min kollega tyvärr fatsnade i security med en stekpanna så han blir nog lite sen och de som hörde vad vi pratade om fick sig ett gott skratt med. När han äntligen kom och jag sa  -”tack och lov, där är han!” så pekade boarding-killen på F och sa jättehögt -” stekpannenmannen är här!!”. Tja det var som sagt en tragikomisk historia🙂 men mest kul nu såhär i efterhand.

…ett småregningt julpyntat Ströget..

Idag skall jag jobba hårt till kl 15 (har många förfrågningar och känner att jag ligger lite efter = stress) och sedan när jag hämtat barnen så är det bara att köra igång städandet, bakandet och pyntandet inför morgondagens glöggmingel. Fullt upp med andra ord.

Trevlig fredag på er!

 

Ett svar to “Bryskt uppvaknande och en trevlig gårdag med stekpanneproblem”

  1. Kickan Says:

    Ja vilken härlig dag du haft ! Hoppas glöggminglet blir lyckat !
    HA en trevlig helg !🙂

Kommentera

