Bor du i Göteborg eller i närheten?

Då tycker jag att du skall ta med en julklapp eller två och gå till hotell Gothia Towers lobby.

Där står en stor julsäck, alldeles till höger när man kommer in, där det samlas in julklappar som sedan distribueras ut till barn som tex bor på Kvinnojourer eller andra utsatta barn i Göteborg. Det är ett hedersvärt samarbete mellan Gothia och Stiftelsen för gemensamt engagemang.

Jag lät barnen lämna var sin klapp där förra året och förklarade syftet noga. Jag vill VERKLIGEN lära dem att alla barn inte är så priviligierade som dem, inte ens alla barn här i deras egen stad och än mindre runt om i världen. Åtminstone dottern tyckte det kändes bra i hjärtat sa hon att lämna present dit så hon blev glad när jag sa att vi skall göra det i år igen.  Man skall slå in sitt paket och sätta en lapp på med vilken åldersgrupp (och till vilket kön om man vill) som presenten passar sig för.

Det känns som det är ganska få som känner till det här, jag upptäckte det först förra året som sagt, så därför vill jag ge det lite uppmärksamhet på bloggen här. Tänk vad glada barnen blir som får dessa presenter. ♥ Man blir ju varm bara av tanken! ♥

6 svar to “Bor du i Göteborg eller i närheten?”

  1. alexandra Says:

    Oh vad fint,tyvärr bor jag alldeles för långt bort för att skänka en klapp.

  2. Lolo Says:

    Jag hoppas att väldigt många läser din blogg idag och ”har vägarna förbi”
    Gothia!
    Undras vad stora och lilla E. skulle säga om du frågade dom om de ville lämna en julklapp av sina egna..Vi har en gran här i vårt lokala Sainsbury’s och jag hörde just en liten kille säga till sin mamma:
    But Mum – we are not givin’ away MY presents – are we???
    kram

  3. Linda Says:

    Vilken fin tanke, ska absolut se till att ta vägen förbi där någon dag framöver för att lämna något/några paket.

    Skönt att hon vuxit ifrån sin nattskräck och att lillebror sluppit den, måste vara jättejobbigt för alla parter.
    Hoppas ni har det bra i allt julfix, Kram

  4. Kickan Says:

    Vi har ett liknande projekt här där vår lokala tidning samlar in julklappar till barnhem i Polen och Litauern. Där brukar vi lämna in lite julklappar vart år. Det är samma sak där att man skriver om det är till en flicka lr pojke och i vilken åldersgrupp. En bra och fin tanke tycker jag.

  5. Duracellmamman Says:

    Här var den ju, såg imorses att ditt mess på MSN :-))

    Tiden hann bara inte räcka till under dagen, nu när jag är hemma med Tildis.

    Tror bestämt att jag i år hinner dra igång någon inne på bloggen, vi hann ju inte med det ifjol :-((

    Vet du hur länge insamlingen pågår i år?

    Varma kramar!

  6. Lucia-feber, Disco-E, presentlämning och superhjältar « This is my life! Says:

    […] där de för andra året i rad fick lämna var sin julklapp till utsatta barn (som jag skrev om här). Resten av dagen vågar jag inget annat än att ta det lugnt. Har gjort […]

Kommentera

