Inga rosa köttbullar för lilla E ;-)

I detta hemmet är vi pinsamt dåliga på att laga mat från grunden, det måste jag erkänna och de gånger jag gjort egna köttbullar senaste åren kan räknas på en hands fingrar. Idag fick jag i alla fall ett ryck och rullade till 28 fina exemplar. Jag visade stolt upp dem för lilla E men han var tyvärr inte imponerad…-”men mamma, jag gillar inte ROSA köttbullar, dom skall vara BRUNA ju!!” utbrast han spontant🙂 Då kände jag en viss komik blandat med tragik. Att den här mamman inte ens lyckats lära sin 4-åriga son hur rå köttfärs ser ut…är pinsamt nästan. Jag fick förklara att även köpeköttbullar ser ut så från början. Ja, jag tror bestämt att jag får involvera honom lite mer i matlagning framöver kanske? Han och resten av familjen gillade dem i alla fall, jag använde ett recept med dijonsenap i och la till lite färsk basilika.

Fick också insikt i om hur viktigt det är med en bra stekpanna !! Förklaringen till varför jag haft problem med mina försök att göra egna köttbullar och pannbiffar senaste åren fick jag idag. Vår största, och rätt gamla, teflonpanna är helt enkelt värdelös! En ny mindre vi har, som jag använde som komplement idag är däremot toppen. Där fastnade köttbullarna inte alls och blev jättefina. Jag fick avsluta stekandet i den stora för de höll verkligen på att bli förstörda, de fick ingen fin stekyta och fastnade bara, så de fick steka klart i lilla stekpannan och räddades på så sätt🙂 Jag som har trott att det var min ”smet” eller mitt handlag som varit problemet!

Jag har varit jättetrött och haft huvudvärk idag med men jag tror jag är feberfri. Skönt att man jobbar hemma, då kunde jag bara koppla upp mig på datorn och telefonen ett par timmar, sedan vila/sova resten av tiden.

Nu skall jag mysa med barnen och M i soffan, sedan lägga lilla E och sedan är jag ledig och då blir det en tallrik glass och en trevlig tidning som gäller.

Kram till er alla! (Jag förundras över att jag stadigt har runt 50-60 läsare per dag men bara 4 som vill vara med i min utlottning?! Lite skumt men sakerna jag valt ut kanske inte föll den breda massan i smaken).

2 svar to “Inga rosa köttbullar för lilla E ;-)”

  1. Popprinsessan Says:

    Den fina gran-dräkten är ju helt underbar!! Varför finns inte sånt att köpa i Sverige? Det hade ju varit en succé!!

    Hi hi, det verkar vara många som tycker att det är lite jobbigt att göra köttbullar – men inte jag. Jag erbjuder mig alltid att göra just köttbullar till typ midsommar och sånt eftersom jag inte vill riskera att få köpebullar…

    Tråkigt att läsa att du är sjuk, men jag hoppas att du kryar på dig snart!

  2. Kickan Says:

    Hehe ja du är inte ensam om det där med köttbullar ! Mitt problem är att mina köttbullar inte vill bli så där runda utan dom blir merra pannbiff modellen….platta och konstiga ! Jag har testat med olika järn men det är nog mig det är fel på….😉
    Tjingeling!

Kommentera

