Tråk & bråk-mamman

Det är jag just nu. Så rastlös och oinspirerad.  Ingen lust/ork att göra något kul (men jag tvingar mig ändå till att hitta på saker stundtals…). För mycket annat i tankarna. Undrar så hur detta året skall bli?

Igår var M ledig med barnen när jag jobbade och de var hemma hos en bekant större delen av dagen, de har barn i våra barns åldrar så dom hade kul. Det var bra för jag fick jobbat undan lite.

Idag har jag varit ledig och M har jobbat sin första dag sedan 22 december. Hans jobb är runt hörnet från Bushuset så dit tog jag med barnen, vältajmat och bra så vi kunde möta upp med honom när han slutade. Bushuset är topp när det är så kallt ute och nu när barnen är så stora så de klarar sig helt själva därinne. Jag satt bekvämt parkerad i en soffa med en tidning och en chokladkaka i 2 timmar🙂 Stora E är otroligt omhändertagande om sin lillebror, det är en fröjd att se så mån hon är om honom. När de kom gåendes genomsvettiga och knallröda i ansiktet, hand i hand, så fick jag en tår i ögat. Känner mig så lyckligt lottad att ha fått två så fina barn.

En underbar bild på dem från i somras på altanen (längtar man till sommar & värme nu då…nejdå😉 )

Till stor del känner jag mig som en bra mamma till dem men jag har två stora minus.

Nummer 1 är att jag sällan leker med dem trots att de ofta vill. Jag tycker mycket om utelek (som fotboll, frisbee, pulkaåkning) med dem både sommar och vinter, att rita/måla målarbok med stora E och spela ett & annat sällskapsspel men för övrigt är jag urusel på att leka rollekar och annat sådant. Återigen tur att de har varandra där, stora E har jättebra fantasi och leker oftast gärna med lilla E. Lilla E däremot är, som jag nämnt innan, helt HOPPLÖS på att leka själv och att komma på något att göra på egen hand.

Nummer 2 är mitt humör. Jag har inte pedagogiken och tålamodet som jag känner att jag skulle behöva med dem alla gånger. Är av naturen ganska lynnig, mitt humör åker berg och dalbana alltför ofta och snabbt för att det skall vara kul ens för mig själv. Än mindre för mina närmsta, min familj. Inte så att jag är så aggresiv att jag slår dem eller ens skriker på dem särskilt ofta MEN typ 80% av tiden så är jag antingen arg eller irriterad på dem (eller M) av olika anledningar. Då vill jag helst vara för mig själv men det är inte lätt i vårt hem såklart. Det känns inte alls bra att humöret svajar så och när det är så mycket negativa känslor i mig så har min normalt sett ganska starka positiva sida svårt att komma fram. Det blir alltid värre såklart när man varit lediga så mycket tillsammans. Man tär på varandra.

Att min framtid för första gången på väldigt många år känns lite oviss jobbmässigt också oroar mig mer än jag ens vill erkänna för mig själv. Vägrar släppa fram den oron men den gnager ändå på inuti mig och påverkar måendet och humöret åt det negativa hållet😦

Hela jag känns helt enkelt oinspirerad just nu. Har inte direkt någon lust med någonting men tvingar mig att hitta på saker. Jag brukar inte känna mig sådan här några längre perioder och mest händer det när jag har PMS men det kan jag inte skylla på nu. Jag är utvilad och borde ha ork och lust så det räcker och blir över men det har jag inte.

Det känns inte som om det riktigt räcker att vara en bra mamma i det mesta om man samtidigt går omkring och är surpuppig större delen av tiden.

Alla har vi våra ”downperioder” och jag har en sådan just nu helt enkelt. Önskar att det positiva jag kommer igen snart, jättesnart och med stor kraft……..Snart är det vår😉 (eller inte så jättesnart kanske…) och våren är det bästa jag vet. Vinter med grym kyla är INTE min melodi. Negativa tankar föder negativ energi så jag vet att jag borde tvinga mig att tänka positivt, skall genast börja försöka med det…

Om en stund skall jag och stora E bänka oss framför Let´s Dance, det skall bli jättekul att se premiärprogrammet. Jag har knappt koll på vilka som är med denna säsong men stora E säger att hon hejar på Molly Sandén och jag har för mig att jag hört att Wille från programmet Bygglov skall vara med, det kan ju inte bli något annat än kul att se honom väl?!🙂

Wille och Matte från Bygglov

4 svar to “Tråk & bråk-mamman”

  1. Charmkatti Says:

    Wille var ju hur skön som helst i dansen!
    Men fy och usch, jag känner med dig. Ibland får man vara glad att man har en lekglad make…
    Idag har inte varit nån bra dag alls, jag har inte fått ha mina tankar ifred en enda sekund. Men faktist så har vi i alla fall bakat muffins ihop, och jag flörtade till och med med våfflor till lunch. jag antar att jag försökte samla pluspoäng…

    Många kramar och ta det lugnt Louise, du är en bra mamma, den bästa mamman som finns för dina barn!

  2. Popprinsessan Says:

    Underbart när syskonen tar hand om varandra!

    Jag känner verkligen igen mig när du beskriver ditt lynniga humör. Ibland känns det som om jag inte har något tålamod vilket jag känner så besviken över. Besviken på mig själv. L har varit på lite trotsigt hunlör ett tag och idag är första dagen på länge (känns det som) som jag inte har ”behövt” bli arg på henne. Däremot har jag kännt flera gånger att jag varit på väg att bli irriterad på henne eftersom hon absolut inte lyder mig förrän jag ex bett henne komma typ 6 gånger. Jag VILL så gärna vara en rolig mamma som leker och busar med L. Vill inte att hon ska komma ihåg mig som mamman som bara gjorde vardagsgrejor hela tiden.

    På tal om Pet Shops så köpte jag ett kitt idag med bla 12 figurer och lite annat i, för 20$, dvs ca 160 kr. L ville ha det i julklapp eftersom ”de stora tjejerna på dagis” har sådana🙂

    Hoppas att du snart får känna dig lite mer positiv!
    Kram!!

  3. jezza Says:

    Åh vännen *kramar om massor*
    Kan känna igen mig i mycket det du skriver, särskilt sedan jag blev sjuk och orken bara har försvunnit och ersatts av ett dåligt samvete som slutar i att jag bara är sur o tvär och klarar inget mothugg alls😦

    Man är bara människa och man gör så gott man kan, jag försöker intala mig själv det även om det är jäkligt svårt i mellanåt.

    Vi får hoppas våren kommer med kraft och ork, och att du snart får känna dig gladare gumman!!

    Massor med kramar!

  4. FLOOSAN-LIVET SOM MAMMA Says:

    Åh vilka sötnosar, du har rätt de är rätt lika.
    Både jag och min man har glasögon på halvtid så det är inte helt omöjligt att vår dotter också får ha glasögonen i framtiden.

Kommentera

