Ljus, hörsel, Haiti, Oboy och Snabba Cash

Att det lite smått börjar gå mot ljusare tider är underbart. De senaste 4 veckorna så känns det som att det blivit ungefär en timme ljusare om man kan uttrycka det så. Solen går nu ner 16.12 (såg jag här) så det är mörkt vid halv fem nu istället för vid halv fyra redan som det var innan jul. Jag behöver nog allt ljus jag kan få för mitt sinnelag är allt annat än ljust😦 Är inne i en riktig ”less & ledsen-period” av olika anledningar. Längtar väldigt tills de första vårtecknen kommer och den första värmen!

Idag är det hörseltest för ettorna i stora E´s skola. Kan inte minnas att hon någonsin fått testa sin hörsel förut. Man kan verkligen fråga sig om det kommer gå bra. Här hemma är hon rätt så döv för det mesta😉 Det stämmer så bra som min mamma brukade säga; ”Ingen är så döv som den som inte vill höra. Ingen är så blind som den som inte vill se”. Jag tror och hoppas att hon inte har hörselproblem på riktigt. Får hon reda på att hon faktiskt dokumenterat hör bra så kanske hon kan sluta säga att hon inte hör när jag ber henne om saker hemma…jag är så trött på att säga allt så många gånger för att till slut, för det mesta, bli tvungen att höja rösten för att få en reaktion. När jag och M talar om hemliga saker så hör hon dock otroligt bra…lite konstigt eller hur?!

Appropå talesättet ovan så är det dax att inte blunda nu och att inte vara blind & döv för omvärldens katastrofer. Barnen på Haiti behöver vår hjälp och delar av det otroligt efterlängtade barnbidraget som kom idag skall gå till dem (jag har då sällan haft en mer pengafattig januari, men får skylla mig själv som shoppade lite mycket under julledighet och på reorna…). Många saker är betydligt viktigare än om jag kan köpa nya vårkläder eller annat kul som jag har lust med (men gott kan klara mig utan!), och detta är definitivt viktigt. Vikitgare än viktigast!

Över till något helt annat: här hemma så har vi snöat in på O´boy helt, speciellt jag och dottern. Jag köpte ett paket för första gången på väldigt många år när jag skulle göra varm choklad. För en som jag som älskar socker och älskar mjölk så är det riskabelt att ha det hemma. Det är så GOTT. Ju mer pulver i mjölken desto bättre😉 Jag tar nu igen vad jag inte fick i barndomen, min mamma köpte aldrig hem O´boy men ibland fick jag det hos min dagmamma och då var jag helt lyrisk!

Har ni sett Snabba Cash? Jag bara måste se denna film, snart. Alla jag vet som sett den är helt lyriska och som jag nämnt tidigare så är jag lite småkär sådär i hemlighet i Joel Kinnaman…så inom en vecka hoppas jag ha kunnat gå och se den!

Nu skall jag jobba på här. Noll motivation men jobba måste jag ju….

Ha en bra dag! Imorgon är det torsdag, sedan fredag,  sedan HELG *längtar* !!

2 svar to “Ljus, hörsel, Haiti, Oboy och Snabba Cash”

  1. jezza Says:

    Hej vännen!
    Ville bara kika in och säga hej.
    Blev så full i skratt när du skrev om Oboy, mina barn dricker det varje dag just nu.Helt plötsligt när det blev vinter o kallt ute så blev vi alla sugna på varm oboy.Lite roligt för vi dricker det så väldigt sällan annars😀

    Hoppas du snart får känna dig gladare och piggare igen, kan förstå hur du känner, famlar ju runt på bottnen i mitt eget mörker och har lite svårt att se det positiva *phu* Kanske blir det bättre när våren och sommaren kommer?
    Vi får hoppas på det!!!!

    KRAMAR!

  2. Lolo Says:

    Visste du att den 18 januari betraktas statisktiskt, som den mest deprimerande och ”svarta” dag vi har i vinterkalendern på det norra jordklotet!?
    Idag är det den 21:a så se frmåt – det blir roligare och ljusare och du är nog lite lik din mormor!
    Pyss

Kommentera

