Spara saker till barnen?, ”rymdblomma” och bollkul

Har era föräldrar sparat mycket från när ni var små? Själv så har jag ett fåtal småbarnskläder, lite böcker, några leksaker och små barnmöbler (bla en liten stol, docksäng, dockgarderob). Jag tycker verkligen det är roligt att dessa gamla saker nu fått gå vidare till mina barn. Lilla E sover i min gamla säng och stora E har min gamla skrivbordsstol bland annat. Känns bra på något sätt🙂

Det finns en hel del saker till som jag önskar att mina föräldrar hade sparat; vissa älsklingskläder jag minns, mina smurfar, mina gamla dockkläder, mina FEM-böcker och Kitty-böcker (samlade på dem) m.m. Jag är uppväxt i lägenhet och bor nu i lägenhet och jag har förståelse för att man inte har plats att spara så mycket men jag försöker i alla fall att spara en del grejer åt dem. Sedan stora E var bebis har jag knölat ner allt det i en stor kartong i klädkammaren efter hand. Det är verkligen tid att ta tag i det nu. Det kanske är lite för mycket? Hur mycket ”skall” man spara? Hur gör ni?

Jag sparar de finaste plaggen, mest är det dotterns kläder faktikst för sonens kläder är inte lika gulliga liksom. Jag fäster mig inte riktigt lika mycket vid hans kläder. Stora E´s låda är med andra ord mycket större än sonens. Vi sparar en del leksaker och böcker med, tex de klassiska Brio träleksakerna, också. Det är mest småbarnskläder (bebis-3 år typ) och enstaka plagg nu från senare år. Jag hoppas att lådorna inte kommer bli gigantiska innan de blir tonåringar. Vem vet om de ens kommer få barn, eller döttrar eller ens kommer vara intresserade av sina gamla saker? Bara för att jag själv tycker det är kul med mina gamla grejer? Jag kanske lägger undan grejerna helt förgäves? men hoppas inte det!

*******************************************

Lilla E är fotbollstokig sedan ett bra tag tillbaka och vill så gärna börja på fotboll men då han inte ens fyllt 5 år (gör det i augusti) så trodde jag inte att den fotbollsförening som ligger närmst oss hade något lag för så små. Jag mailade dem häromdagen i alla fall och fick svar att de har något de kallar Fotbollskul för 04:or och 05:or som han kan börja i redan nu om han vill. Och OM han ville😉 han blev självklart överlycklig när vi berättade det! Vi valde att kalla det bara bollkul inför honom, så att han inte väntar sig för mycket, för detta är tydligen mest en väldigt enkel och ganska oorganiserad boll-lek (visserligen ledarledd men ändå). Han skall få gå första gången på söndag så får vi se vad han tycker. Dom spelar i innehallar nu fram till ca april.

******************************************

Idag inhandlade jag två nya krukväxter. När adventsstakarna är borta och man är trött på allt grått/vitt utanför fönstret så behövs det nytt grönt! Växter är ett stort intresse för mig och jag har ganska gröna fingrar. Speciellt kul med lite annorlunda växter och orkidéer är alltid fint. Nu hittade jag denna roliga växt nedan som barnen tyckte såg ut som den tillhörde en rymdmänniska och så den fantastiska orkidéen ! Skall kolla igenom min krukväxtbok sedan och se om någon av dessa växter är med där. Ingen aning om vad de heter.

”Rymdväxten”

…och den nya orkidén, en typ jag aldrig sett förut med hur många blommor som helst på!

*******************

NU skall jag snart bänka mig i soffan med la familia för lite fredagsmys. Skall blir spännande att se hur det går i Let´s Dance ikväll. Jag tror att Ribah (tror jag han heter) eller Elin Kling åker ut.

♥♥ÖNSKAR ER EN UNDERBAR HELG !!! ♥♥

4 svar to “Spara saker till barnen?, ”rymdblomma” och bollkul”

  1. Kickan Says:

    Ja här samlar jag också ”speciella” saker till mina två döttrar , fina klänningar , leksaker och annat. Deras första teckningar , de första skrivna ordet typ när dom skrev sitt namn första gången.
    Här är det också Lets Dance och fredagsmys som gäller.
    Trevlig helg !

  2. Popprinsessan Says:

    Det är jättesvårt det där med att spara eller rensa. Jag tror att jag är typen som först sparar en hel del, men sedan efter ett tag rensar bort mer och mer. Har sparat en del kläder och så och försöker spara de teckningarna som jag tycker ser ut som något🙂 Leksaker har jag jättesvårt att göra mig av med och allt finns i princip kvar än så länge… har svårt att rensa bort det ur L:s rum också så det är överfyllt med saker känns det som.

    Vill också se Snabba Cash, men vågar knappt säga det till maken som blev lite ”bekymrad” när erkände att jag var lite småkär i Frank Wagner (Joel) i Falk-filmerna.. Ha ha ha!

  3. undermolnen Says:

    Jag önskar att mina föräldrar hade sparat mer, eller rättare sagt så önskar jag att de hade varit mer rädda om mina saker.
    Mängder av saker ligger i deras fuktiga källare och är förstörda nu. Det hade varit jättekul med barbieklänningar och dockmöbler från min barndom.
    Jag sparar ganska mycket. Deras första barnvagn, i princip alla kläder i stl 56 till 92, favoritböcker, favoritleksaker etc.
    I klädväg sparar jag det som barnen själva varit extra fästa vid, saker jag tycker de är extra fina i och jul+födelsedagsklänningar.
    Har lovat mig själv att alltid ta vara på de sakerna så att de finns här i de fall barnen vill ha det till sina egna barn.

  4. Tezz från Kungens Kurva Says:

    Hoppas att du haft en riktigt bra helg! Vi tittade också på Let’s Dance och jag var ganska nöjd med att Peter Wahlbeck åkte ut även om det kanske finns sämre dansare egentligen…

Kommentera

