Prick-koll och begynnande åldersnoja

Imorgon skall jag till hudläkaren som skall gå igenom min imponerande samling födelsemärken. Det blir första gången jag går på en sådan kontroll. Det känns bra att få en genomgång av ett proffs innan sommaren. Man har solat en hel del i sitt liv och en vag oro för hudcancer pga detta finns ju. Även om jag är blond så har jag dock turen att ha ett mycket ”bra” pigment. Jag har oerhört lätt för att få färg och bränner mig inte så lätt. Solfaktor4-6 räcker för mig.

Mina födelsemärken blir fler och fler, speciellt efter att jag fått barnen så ploppar det upp många nya varje år. Undrar hur jag ser ut om 20 år…? Som korven nedan kanske?  (Är förresten födelsemärke och leverfläck bara två benämningar på precis samma sak? Jag ogillar ordet leverfläck mycket starkt så jag kallar alla mina prickar födelsemärken).

Häromdagen såg jag programmet ”10 years younger” på BBC Lifestyle. Där får ett antal personer på stan gissa hur gammal deltagaren i programmet är. Oftast är det folk som ser rätt slitna ut för sin ålder, det är liksom det som är programidén. Sedan fixas de till på alla tänkbara sätt och bedöms återigen på stan med målet att se minst 10 år yngre ut än vad allmänheten gissade första gången. Det brukar lyckas mer än väl, men det är inte konstigt då de tar till operationer, fixar tänderna mm mm. Jag undrar hur gammal folk skulle gissa att jag var. Hur som helst så tog de upp hur viktigt det är att inte bara sköta sitt ansikte utan även halsen och händerna. Speciellt halsen glömmer nog många bort…jag har genast börjat smörja in även halsen dagligen, vill helst inte ha kalkonhals redan vid 50 typ.

De visade sedan exempel på kvinnor som ser mycket unga ut i ansiktet men där händerna verkligen avslöjar att de är äldre än vad de ser ut. Insåg att mina börjar se skrynkliga ut nu redan innan 40😦 Jag kanske borde börja använda annat än denna billiga handkräm? Har ni några tips om bättre?

Nu skall jag kolla på serien på 4:an om familjen Jackson. Fredag imorgon och stora E kommer följa med mig till doktorn och sedan vara hemma med mig (medans jag jobbar) för hon har studiedag. På kvällen skall hennes kompis komma & titta på Let´s Dance och sova över. Sist här en dagsfärsk bild på M och stora E🙂 Så söta, han läser en bok om hårdrock för henne (som vi hittade på biblioteket på barnavdelningen). Hon är ju hårdrockare till hälften och popprinsessa till häften säger hon…

Ett svar to “Prick-koll och begynnande åldersnoja”

  1. Lolo Says:

    GAMLA moster här! Födelsemärken har alla – minns du mormor!!
    Leverfläckar har inget med din lever att göra -pigmentförändringar, som ALLA får när vi åldras! Pga av vårt fd liv i Grekland och med ständig sol, springer jag på årlig(!) kontroll och får de olika ”misstänkta” individerna fotograferade och jämförda med förra årets storlek och färg. Bra att du går! Här kan vi knappast köpa krämer med solskyddsfaktor lägre än 12 – de flesta har nog +15, vilket säkert doktorn säger till dig! Atrix = bästa handkräm som finns!
    Det är klart att TV plockar upp ”slitna” faces – annars kan de ju inte ta åt sig äran av att kosta på stackarna all denna föryngring…Pyss

Kommentera

