Oj vad det regnar!

Det öser ner här i Göteborg denna morgon. Regn är inget jag normalt brukar vara glad över men nu har det ju den underbara bieffekten att det tar kål på all snö & is🙂 så då tycker jag om det. De alltmer ljusa morgnarna och kvällarna har kommit för att stanna och dagarna känns längre och längre för varje vecka som går. Imorgon är det Vårdagjämning. Min dotter undrade vad som menas med det och det är när dagen och natten är precis lika långa. 12 timmar mellan det att solen går upp och solen går ner. Nästa helg blir det sommartid också, hur härligt låter inte det?!

Härligt med ljus även om vårens värme låter vänta på sig. Stora E är så jättesugen på att få använda sina nya vår/sommarskor, vårjackorna och sin täckväst. Hon frågar dagligen om hon kan få börja med dem nu. På skolan verkar det vara någon sorts ”tävling” om vem som har minst vinterkläder på sig…jag kämpar hårt för att få stora E att förstå att man inte behöver delta i denna ”tävling”.  Man skall frysa in vintern och svettas in sommaren, det har min mamma lärt mig🙂

För ett par dagar sedan dök de första snödropparna upp på vår gård. Jag förstår inte hur de kan finna växtkraft när tjälen knappt gått ur marken? Vi har haft mycket sol senaste veckorna, det har säkert hjälpt till en del trots riktigt kylslagna nätter.

Planteringssuget börjar infinna sig hos mig men jag vågar inte sätta ut gula penséer och mini-påskliljor ännu då det är för kallt på nätterna. För ett år sedan såg det ut som nedan här & snart hoppas jag det är dax igen. Det fina planteringsbordet är från Biltema (ett fynd för 299:-).

Lilla E gör oss stolt då han utan gnäll, gråt & skrik nu har sovit snällt i sin säng 8 nätter i rad. Nästa helg har de 2 veckorna gått och han får sitt efterlängtade besök i leksaksaffären🙂 En annan sak som gör mig stolt vad gäller honom, och lättad, är att hans intresse för bokstäver plötsligt har blivit jättestort. Från obefintligt till stort på bara ett par veckor. På 4,5 årsdagen sa jag att han måste lära sig skriva sitt namn i alla fall och sedan dess rullar det på. Han ser tex ord i tidningar och skriver av dem och tränar och tränar. Jag har satt upp lappar med hur olika saker skrivs. Tex skrivit säng på hans säng osv. Han lär sig nu alfabetet men på ett helt annat sätt än storasyster gjorde. Hon lärde sig alfabetet först och sedan skriva och läsa. Han kan A-H i alfabetet visserligen men sedan kan han även en mängd andra ”lösryckta” bokstäver, som han inte vet vart i alfabetet de ligger. Om ett tag kan han nog alla så då får vi lära honom att rabbla alfabetet.

Ikväll blir det Let´s Dance och om Willy inte åker ut nu så är det mer än galet. Imorgon börjar tydligen Körslaget igen, ett program som framförallt stora E tycker om.

Stora E skall till simskolan imorgon och ta simborgarmärket en gång till säger hon😉

Nu skall jag jobba på här.

Hoppas ni får en bra helg!

3 svar to “Oj vad det regnar!”

  1. jezza Says:

    Hej vännen!
    Skrattade lite när jag läste ditt inlägg, vi har precis samma tankar om regnet.Muttrade för mig själv igår när jag hörde att det skulle bli regn idag men så insåg jag samma sak, att snön smälter ju faktiskt bättre då🙂 Så nu sitter jag och väntar på att det ska börja regna *ler*

    Ha en jätte fin fredag nu och så håller vi alla tummar för att Claudia och Mattias tar sig till final ikväll!

    Stor kram!
    //Jessica

  2. Lolo Says:

    Hälsa lilla E. från Moster att han kan lära sig skriva
    Fotboll
    Barcelona
    Mål
    Lolo
    Manchester United
    Mormor
    Morfar
    Ha en bra weekend – vi skall till Manchester på Old Trafford och se
    Manchester United – Liverpool!
    Pyss

  3. undermolnen Says:

    Hoppas du haft en bra helg!

Kommentera

