Liseberg, djurmisshandel och högtryck

Jag har svårt att förstå flera saker, det ena är att Liseberg öppnade idag redan (tiden gick plötsligt så snabbt), det andra är folk som behandlar sina djur illa och det tredje är att min dotter fyller 8 år om exakt 2 veckor och skall ha barnkalas redan nästa söndag!!

Vi kan börja med djurmisshandeln. Stora E och jag gick på kvällspromenad igår och såg då en a-lagare som var SÅ elak mot sin stackars kuvade labrador. Han var det helt öppet mitt i stan så det var fler än vi som reagerade. Jag är rätt säker på att det är vardagsmat för den hunden att motta slag & sparkar och att husse skriker på den hela tiden i stort sett. Då jag hade dottern med mig ville/vågade jag inte stövla fram till honom och säga vad jag tyckte men jag såg att en dam som tittade väldigt på den där gubben tog upp telefonen och jag hoppas hon ringde polisen eller vem man nu ringer när det gäller misshandel av djur (?). De flesta drar sig för att konfrontera en sådan person då han minst sagt verkade labil. Stackars, stackars försvarslösa varelse 😦 Det var med tårar i ögonen som jag drog med dottern därifrån och hon blev också hemskt illa berörd.

***********************

Idag var vi en sväng på Liseberg hela familjen, efter stora E´s simskola (där hon f.ö simmade 400 meter utan att vila emellan längderna, hon är inte klok den flickan!! från 20 meter i januari till 400 nu…). Vi ville inte köpa åkpass idag utan de fick åka 2 favoriter var bara men de var jättenöjda med det. Stora E valde Lisebergsbanan och slänggungan och lilla E provade de nya  Flygande elefanterna och åkte Små grodorna. M vann som vanligt godis, jag vinner typ aldrig men han gör det jätteofta. Orättvist 😦 men han bjuder förstås oss andra i familjen med. Ikväll har de fyrverkeri och det ser vi från vår gårdsterass. Vi har lovat lilla E att få vara uppe ända tills dess, kl 21. Stora E sover över hos en kompis så det kommer kännas lite tomt när vi skall titta på Körslaget ikväll.

**************************

I förmiddags så gjorde vi något vi tänkt i flera år. Vi har lånat en högtryckstvätt och spolade altanens stenmur, golv & en del av tegelväggarna på altanen. Murarna hade blivit alldeles gröna av alger (eller vad det är) och tegelgolvet hade vita fläckar som jag antar var någon slags lavar men NU, nu är det så fint, så fint 🙂

Vi är ute efter nya altanmöbler men med just det så har vi helt olika önskemål & smak, M och jag. Jag vill ha vitmålade, mens Mats  gillar konstrotting eller teak mer. Dessutom tycker jag att det är viktigt att det är ett MATbord till gruppen inte ett soffbordsliknande lågt bord som många grupper har nu.  Visst kan det vara fint, mysigt och ”lounge-aktigt” med soffbord men inte det minsta praktiskt om man skall sitta där och äta middag ihop..

Den enda möbelgrupp vi hittat som båda gillar är den här nedan från K-Rauta men den skulle knappt funka på vår altan då vårt nuvarande bord är 1,20 och detta är 1,50. Detta får helt enkelt inte plats på ett bra sätt vilket jag verkligen sörjer 😦 Hoppas vi hittar något liknande fast med lite mindre bord!!  De möbler vi har nu därute är visserligen praktiska men inte fina…

Ha en trevlig lördagskväll, nu skall jag äta glass!! 🙂

2 svar to “Liseberg, djurmisshandel och högtryck”

  1. Kickan Says:

    Ja här har det också högtryckstvättats idag kan du tro ! Terrassen är nu ren och utemöblerna framplockade – redo för grillsäsongen !

  2. Katti Says:

    Nä fy säger jag bara om djurmisshandel! Som tur är har det ju kommit en ny lag ang detta så polisen kan ingripa mycket mer än tidigare. Hoppas verkligen att den damen ringde polisen.

    Utemöbler, det är ju jättesvårt. Men till er lilla uteplats skulle jag nog välja lite smidigare stolar, fotöljer, som på bilden, tar ju väldigt stor plats. Vi letade mycket förra sommaren, till slut hittade vi våra på Coop.

    Kram, kram!

Kommentera

