Otroligt trevlig helg

Efter den kanske man inte kände för måndag till 100% om man säger så 😦 Solen fortsätter skina även om det är lite lägre temperatur idag än i helgen. Jag måste hålla mig lite lugn då jag, som nästan aldrig bränner mig, blev lite väl färgglad efter att ha stått ute och tittat på Göteborgsvarvet  en bra stund i lördags och bl.a varit på fotbollsträningen med dottern igår. Det var varmt men blåste och då glömmer jag ofta bort att man blir solbränd ändå. Barnen smörjer jag alltid in ordentligt men själv har jag max solfaktor 6 på mig. När vi nu skall till Spanien snart skall jag köpa en med spf 15 i alla fall. Säkert starkare sol där.

Lördagen bestod av simskoleavslutning där stora E simmade 300 meter bröstsim & 100 meter ryggsim. Sedan var hon rätt mör 🙂 Efter simskolan följde jämnåriga flickan S och hennes mamma med hem. S och stora E har verkligen funnit varandra där på simskolan och nu när de båda skall sluta så bjöd jag med dem hem på lunch. S var på E´s 8 årskalas också så vi hoppas att det är en vänskap som kommer fortsätta 🙂

S mamma är mycket trevlig. Jag förstod att hon var äldre än jag (som snart är 39) men blev mer än förvånad när hon sa att hon fyllde 50 år förra året. När man är vuxen så spelar vänners ålder verkligen ingen roll men det känns ovanligt att ha en ny vän som är 50.  Jag tycker det låter hemskt mycket bara med 40 år som jag blir nästa år (men det är det förstås inte!). Börjar förstå min mormor som blev 95, hon sa ofta att inombords så var hon i 25-35 årsåldern fortfarande och hon var SÅ sur på att kropp, minne och utseende inte visade just denna åldersspann längre…

Efter lunchen som intogs på vår underbart soliga altan (fick fälla upp parasollet för första gången!) så lekte tjejerna vattenkrig på gården, sedan gick vi ner på stan & hejade fram bl.a min systers man. Han sprang för andra året och hade som mål att komma under 2 timmar. Han kom in på 2.03. En förbättring med 11 minuter från förra året och hade det inte varit så väldigt varmt så hade det nog gått ännu bättre. En vän till mig som sprungit på 1.14 innan kom in på 1.29 så värmen gjorde nog sitt. Där har afrikanerna (som alltid vinner) en stor fördel. De är mer vana att springa i stekande hetta antar jag. Inget som bekommer dem.

Igår var det fotbollsträning för bägge barnen, sonen går kl 9 och dottern kl 13. M brukar gå med sonen så jag var med stora E igår. Hon började fotboll på prov men tycker det är jättekul så hon fortsätter i höst. Vi har också gjort en intresseanmälan för att hon skall få börja på konståkning. Det är det hon vill allra mest. Konstigt nog hellre än att börja på dans. Hon som är en sådan dans, sång 6 teatertjej?! Vi får se om hon kommer ”in” på konståkning. Annars får hon välja något annat.

Efter fotbollen åket vi och inhandlade växter till altanen + jord och lecakulor & det som behövs. Jag ÄLSKAR att pyssla där med mina växter. Ett alldeles utmärkt substitut för trädgård. Altanen är rätt stor så många krukor blir det. Vi fick åka till 3 olika ställen för vi var verkligen inte de enda som var ute i samma ärende, det var väldigt urplockat. Till slut fick jag tag på allt utom persilja och basilikaplantor. Smultronen är barnens altanfavorit och det har vi en stor kruka med varje år. Det är kul med växter men dyrt. Vi lägger ca 1000:- varje år på växter samt  jord men det är det värt 🙂 Det måste vara väldigt dyrt att ha trädgård, fast där har man i och för sig fördelen att många växter återkommer från år till år så man inte behöver köpa allt nytt.

I år har jag bara gula, orange och vita blommor (med undantaget en lavendel som jag bara måste ha varje år då jag älskar doften!)

Stora E med sina älskade ödlor och det fina hus hon byggde till dem nyligen här av en skokartong 🙂

Simma, simma, simma. Spaniensemestern kommer bli extra kul för henne nu när hon simmar så otroligt bra (och lugnare för oss föräldrar när vi vet att hon kan!)

Lilla E tittar på Göteborgsvarvet. Han och stora E fick hjälpa till lite med att dela ut vattensvampar och de tyckte det var riktigt roligt

Såhär kan en sötsur 8 åring se ut….

Nej nu måste jag jobba även om motivationsnivån är lägre än lägst just nu…suck!

Ha en fin måndag!

Kommentera

