Soppa

I morse drog M ut sin visdomstand. Det gick på bara ett par minuter och han har inte haft särskilt ont efter. Han verkar ha haft tur. Jag planerade igår för dagens middag och ville då för en gång skull prova att göra en hemmagjord soppa, perfekt mat för en med nyutdragen tand tänkte jag. Jag har inte gjort egen soppa tidigare vad jag kan minnas (Keldas soppor är goda…) men nu hade min svåger tipsat om en god variant. Receptet får ni nedan här. Barnen och jag gillade den men M, ja han kom inte hem till middagen idag utan gick på after work med jobbet istället…så mycket bevänt var det med att uppskatta sin omtänksamma fru😉 Kanske är soppan lika god imorgon, jag hoppas det då det blev en hel del över.

POTATIS OCH PURJOLÖKSSOPPA

4 portioner (enligt receptet men jag tycker snarare att det var 6)

600-700 gram potatis (mjölig sort)

1 purjolök

1 liter vatten

2 grönsaksbuljongtärningar el. 3 msk koncentrerad fond

1/2-1msk Dijonsenap

1 dl matlagningsgrädde

ca 200 gram laxfilé ELLER, som vi tog istället, knapertstekt bacon blandat med färsk persilja

1/2-1 dl hackade färska örter (persilja, körvel eller/och basilika tex)

Gör såhär: Skala potatisen och skär den i skivor. Ansa & skölj purjon och strimla den tunt. Fräs potatis & purjo i margarin i en kastrull utan att den tar färg. Tillsätt vatten och buljong. Koka under lock på svag värme ca 15 minuter tills potatisen är mjuk (sönderkokt). Mixa med mixerstav till en slät soppa. Smaka av med senap, salt och peppar. Rör i grädden och koka upp.

Knaperstek bacon, eller stek laxen i små kuber, och toppa soppan med detta och valfri hackad ört🙂

Kommentera

