Hem ljuva hem?

Jodå, det var skönt att komma hem i fredags kväll🙂 Jag hade dock inte sagt nej till att stanna ytterligare en vecka i Spanien för vi hade det så himla bra där.

Första veckan hade vi stranddag varannan dag och utflyktsdag varannan. Andra veckan var det mest testning av diverse olika trevliga stränder varje dag. Vår favoritstrand blev en i staden Nerja som hette Playa Burriana, där var vi många dagar. En annan bra strand var i den vackra byn Salobrena, jättenära där vi bodde. Vi bodde vid Playa Granada och den stranden var också ok men lite tråkig. Playa Granda ligger mycket nära städerna Motril och Salobrena på Costa Tropical ca 8 mil öster om Malaga.

Lägenheten vi hyrde (privat av ett engelskt par) var ännu finare än vad det såg ut som på bilderna vi fått. Oftast är det ju tvärtom. Är det någon som är sugen på att flyga till Malaga, hyra en bil och bo där vi bodde ca 1 timmes körning från flygplatsen s säg till för då kan jag ge mailadressen till lägenhetsinnehavarna. Vi fick ett mycket bra pris tycker jag, bara 350€ i veckan inklusive slutstädning! När vi hyrde stuga i Danmark förra året har jag för mig att den kostade närmare 6000 SEK för en vecka & då ingick definitivt inte slutstädning …

Både barnen och vi saknar det dagliga medelhavs och poolbaden. Poolområdet som hörde till lägenhetskomplexet/residenset där vi bodde låg på en otroligt vacker och välskött innergård och poolen var jättestor och det fanns även barnpool. En badvakt fanns där hela tiden. Mycket hög standard på allt och då till en inte alls hög kostnad! Vi kände oss hemma väldigt fort🙂

Utflykterna vi gjorde var till Malaga, till Granada (6 mil bort), till Almeria (10 mil bort) & upp i Sierra Nevada-bergen. Sedan besökt vi en rad mindre kuststäder.

Semesterns bästa:

*lägenheten

*vädret

*maten på vår favoritrestaurang La Bahia i Salobrena

*att barnen hade så kul. Glada barn = glada föräldrar som bekant

Semesterns hemskaste:

*när lilla E, sista kvällen, glömde sätt på sig puffarna och hoppade i poolen utan dem, en händelse som fick mitt hjärta att stanna nästan. TACK OCH LOV lyckades han hålla andan de ca 20 sekunder det tog innan jag upptäckte honom. Helt otroligt. Hade inte min instinkt sagt mig att något inte stod rätt till så vågar jag inte tänka på vad som skulle hänt. Badvakten såg det inte, stora E var i andra änden av bassängen, jag & M låg och solade på gräset. Något gjorde så jag ställde mig upp. Tittar mot poolen, ser lilla E men min hjärna jobbar som i slow motion, det tar alltför många sekunder innan jag kopplar vad som var fel, att han inte hade puffar och inte kom upp (det var 1,20 där han hoppade i så vi vuxna bottnade men inte han som är 1 meter). Jag  minns bara att jag hör mig själv vråla ”HELVETE” sedan rusade jag och kastade mig i poolen & fick upp honom. Jag var så tacksam att han hade lyckats hålla andan och inte svalt massa vatten så jag började gråta av ren lättnad. Jag fick honom att skratta efter ett par minuter genom att berätta hur kul det måste sett ut när mamma vrålandes kastade sig i poolen, jag som i vanliga fall helst inte doppar huvudet. Skrattet bröt liksom chocken han fick. Jag kunde inte sova natten efter det nästan då jag såg honom framför mig i poolen hela tiden och kände skräcken/paniken när jag fattade att han inte hade puffar på. Usch. Får magknip bara jag tänker på det😦

*bergsvägarna i Alpujarra-distriktet i Sierra Nevada, vi hade sett fram emot dem men på många ställen var de nästan för läskiga och efter att ha åkt omkring på dem i 4-5 timmar var mina nerver i totalt upplösningstillstånd. Vackert så det förslog, det var det, men som sagt minst sagt gastkramande😦 Tur att M som körde tyckte det var kul…ingen annan i familjen tyckte det efter ett tag…

*när lilla E ramlade och slog i huvudet stenhårt i marmorgolvet i lägenheten, ett under att han inte fick hjärnskakning eller något ännu värre. Det var ett dygns stor oro efter den smällen men han var helt opåverkad förutom att han såklart hade ont i bulan.

***************

Här är stora E ute på vår innergård (det var som att vara i Palmhuset i Trädgårdföreningen!)

Lilla E på gården

Lilla E med puffarna på…

Jag lägger in fler bilder imorgon.

Jag och M jobbar denna veckan (känns URtrist😦 ),  så barnen får gå lite på dagis & fritids, men sedan har de 5 veckors sommarlov till🙂

2 svar to “Hem ljuva hem?”

  1. Lolo Says:

    Jisses! Fredde gjorde det en gång när macke gick i simskola på Tjörn.
    Hoppade i djupt vatten efter sinm bror, som KUNDE simma..
    Gissa om hans mor vrålande slängde sig i!
    Så skönt att ni haft det så underbart – well done!!!
    Love
    Moster

  2. Kickan Says:

    herregud vilken tur att du upptäckte det !!! hjärtat fastnar i halsgropen när sånt händer och man blir så in i helsike rädd – tur att allt gick väl !
    Kramiz!

Kommentera

