Inte lätt att vara liten

Min älskade son. Vad jobbigt du har det just nu.

Så många frågor, så många funderingar om svåra saker, så mycket vilja och en växtvärk som inte bara sitter i kroppen utan även i sinnet. Du undrar, förundras och oroar dig. Du fattar men tar inte till dig. Tvivlar. Det är inte lätt just nu det märker jag. Jag försöker att med kärlek och tålamod få dig igenom denna utvecklingsfas, även om du ibland går mig på nerverna. Svarar på det jag kan, försäkrar dig om att världen, ensamhet och mörker inte alltid är farlig. Att du är trygg hos oss och att vi inte skall lämna dig vad som än händer, hur du än beter dig.

Ja, lilla E är inne i en psykiskt jobbig fas sedan ett tag tillbaks. Jag har svaga minnen av att stora E också var rädd/osäker, extra frågvis om djupa saker och kändes otrygg helt plötsligt en period i ungefär samma ålder som han är nu.

Mitt hjärta svämmar över av kärlek (men också av en medkänsla med honom som får det att tåras i ögonen på mig för att han funderar och oroar sig så mkt just nu) när du vid läggdags inte alls vill somna i ditt rum. Du piper frågor som ”-mamma, föräldrar får väl inte lämna små barn ensamma hemma när de sover väl?” och -”mamma, tror du att du kommer bli 100 år? jag  vill det!” och -”älskar man sina barn även om de är dumma?”. Han säger bakom dessa frågor att han är rädd att bli lämnad själv (varför vet jag inte) och att han hoppas att jag aldrig skall dö ifrån honom. Han upprepar dessa frågor + många fler varje dag, framförallt innan läggdags. Han har just nu svårt att somna för första gången i livet och vill egentligen inte alls sova ensam (men där är vi rätt hårda). Hade han kunnat krypa tillbaks in i min trygga mage så känns det som om han lätt hade valt att göra det…

Lilla plutten. Så liten, men med större och större tankar och funderingar som måste tröskas igenom för att växa upp.

Läser man i den otroligt bra Vi Föräldrar-boken ”Åldrar & utveckling” så står det bl.a detta om 4-5 års åldern:

”Livet leker för det mesta men tvivlet har börjat gro. De har dagar då de inser att de inte är störst, bäst & vackrast men även dagar då det vet allt och vill vara stor. Fantasin är ofta mycket livlig. Mörkrädsla är vanligt. Till åldern hör också en ny klängighet. Frågor & tysta funderingar om liv och död blir vanliga”.

Allt detta stämmer SÅ bra med lilla E. Man blir lite lättad när man läser att detta är en normal utvecklingsfas han är mitt i just nu. Det går såklart över. Tills dess är det bara att stötta honom så bra som vi kan. Det gör mig lite ont å hans vägnar samtidigt som det ju är nödvändigt. Behövde bara skriva av mig då läggdags idag var minst sagt jobbig…

Kram på er

2 svar to “Inte lätt att vara liten”

  1. Linda Says:

    Oj, det låter jobbigt både för er och honom, våra 3 killar känns vara i ”jobbiga” perioder alla 3 ust nu fast med olika ”frågor”.
    Oscar som är snart 9 är nog endå den som utmärker sig mest, med att lägga orden i munnen på oss som att när jag ber honom borsta tänderna sår det för att vi inte vill ha honom där, eller att jag säger att han ska gå ut och leka så det det också för att vi vill bli fri honom, testar sina gränser något otroligt, för att se hur långt han kan gå.
    I dag rann bägaren över då han tjafsat hela dagen om ovesäntliga saker, tillslut röt jag i och sa att jag tycker inte det är roligt att diskutera med honom hela semésterncoh att han förstör semester för oss alla i och med det och då var det som att han tog till sig det och fick det svar han ville på nåogt sätt, jag vet inte tyst blev han:)
    Tror det bästa för eran e är att fortsätta som ni gör och visa honom att ni inte tänker lämna honom genom närhet coh att finnas där när helst han behöver, perioden kommer att gå över, förr eller senare:)
    Kram

  2. Magdalena Says:

    Oj oj oj, tyvärr är det ju inte lätt att vara stor heller😉 Men precis som du skriver så är det sådant man måste ta sig igenom trots att man bara är ett barn.
    Apropå nåt helt annat så tycker jag att du och nåt av barnen ska boka in en ny helg här i Sthlm i höst, var så mysigt senast!
    Kram, hälsa!

Kommentera

