70-talet is the thing

Igår var vi på Mölndals Museum , på deras 70-tals utställning.

Den var inte så stor men kul ändå. Härliga nostalgitrippar. Jag som är född -71 hann ju med att leva nästan hela det decenniet 🙂 F.ö så har Mölndals Museum lite fasta utställningar där man bl.a kan se stolar och leksaker från olika tider och en gammal skolsal m.m. Det finns också ett trevligt fik & den fina Kvarnbyn intill muséet, med vattenfall och fors,  som också är sevärd.

Jag säger att jag är född på 70-talet. Skall då mina barn säga att de är födda på 00l-talet eller? Det låter rätt fånigt….

Här är min 05:a iklädd en äkta Stratosjacka som han lånade på muséet. COOL 🙂

Här är några äkta 70-talsgrejer som lever kvar hemma hos oss. Både de klassiska burkarna & trollen fanns också med på utställningen

Jag undrar vad som skall bli kännetecknande för 00-talet och 10-talet? För 70-talet finns det så himla många ”symboler”, såsom tjaffs, platåskor, flower power, orange/brunt/grönt och blommigt i inredningen, fantastiska barnprogram, speciell mat m.m.

80-talet har också några klara  ”symboler” så som den härliga 80-talsmusiken (som jag fortfarande ÄLSKAR) och den rätt hemska klädstilen (iaf tycker jag det numera). Det känns som om 90-talet inte har några sådana ”symboler” knappt och som sagt, vad skall då detta & kommande decennier ha för kännetecken i efterhand som alla minns? Kanske är det bara för att jag är 70-talist som jag tycker att 70-talet är så väldigt minnesvärt & tilltalande & lätt igenkännbart.

Nu är det i alla fall 2010, juli och regnet ÖSER ner. Riktigt trist höstvarning, på tok för tidigt. Vi funderar på en tur till Ikea. Ikväll skall jag ut och äta och ta en öl med några kompisar, då hoppas jag att det slutat regna!!!

Kommentera

