Sjuk dotter och HÖST

Stora E har scharlakansfeber. Det började med mycket plötslig halsont i torsdags. I fredags hade hon så ont så hon inte ville äta och lite feber. Som tröst i fredags så tappade hon i alla fall äntligen sin andra framtand däruppe så nu är det gullig glugg 🙂 I lördags var halsen bättre men på kvällen blev hon plötsligt prickig, det började i ljumskarna & spred sig snabbt. Röd i ansiktet men vit runt munnen. Jag misstänkte då att det var scharlakansfeber och jag hade rätt. Söndag morgon fick hon penicillin efter besök hos doktorn. Hon är helt ok nu, väntar bara på att prickarna skall börja dra sig tillbaks. Hon får gå till skolan igen på onsdag. Efter 2 dygn med medicin är man smittfri. Däremot vet vi ju inte om hon smittat oss andra i familjen, det återstår att se. Vuxna brukar få halsfluss istället för scharlakansfeber. Det är samma bakterie som orsakar dem, streptokocker.

I lördags var hon otröstlig över att missa sin älskade konståkning, där hon tog sitt första märke veckan innan. Såhär glad var hon då..

..och såhär fin är nya glugggen 🙂

Jag och lilla E var ute länge i lördags då det var helt underbart väder och jag ville inte att han skulle frottera sig alltför mycket med prickiga syrran. Vi lekte på flera lekplatser, krattade löv (han har en egen liten lövräfsa & älskar den!), fikade och var på biblioteket. han gick själv hela tiden, en verkligt lång promenad. Han är ju 5 år men vi har hitills låtit honom åka vagn oftast om vi skall gå långt men nu börjar det nästan bli lite pinsamt, när han är så gammal så nu skall han hårdtränas & vagnen skall bort för gott!

Visst är detta kortet fint? Idag är verkligen vädret ett helt annat 😦 Regnrusk och råkyligt. Innemysarväder helt klart.

Såhär långt hår har han inte haft sedan han var jätteliten. Jag tycker det passar honom fint ♥mammas lilla ruffsegull♥


Såhär mysigt blev det i lördags kväll, både dottern & M somnade så fint…endast mamman var vaken 🙂

På jobbfronten är det intet nytt tyvärr. Det blir nog svårare än jag inbillat mig det här men jag försöker hålla modet uppe.

Tror ni möjligen att jag längtar till någon speciell högtid? eller är jag bara spritt språngande galen? (Kunde inte motstå årets första ”jultidning” jag såg i affären idag..)

Ha nu en mysig måndagkväll, det skall jag ha!

Ett svar to “Sjuk dotter och HÖST”

  1. jezza Says:

    Vilka härliga bilder på dina små!
    Så fina!!!
    Hoppas stora E kryar på sig snabbt, snabbt och att ni andra slipper bli sjuka.
    Streptokocker är ju inga roliga bakterier 😦

    Och jultidning, så mysigt!!!
    Jag längtar massor efter advent och att få börja med julförberedelserna.

    Håller tummarna för dig oxå, att det ordnar sig med jobb osv för dig.

    Många kramar!
    //Jessica

Kommentera

