Familjen blindöga…

Häromdagen fick sonen träffa en ögonläkare. Vi trodde INTE att han skulle få glasögon då han klarade syntestet på BVC bra. Anledningen att vi fick remiss ändå var pga hans huvudvärk som han klagat på tidigare (har nästan slutat prata om det nu iofs). Jag blev faktiskt jätteförvånad att han tydligen har ett svagt synfel han med. Nu har alla i familjen snart synhjälp..

Barnen har glasögon. Jag & M har linser. M fick glasögon när han var 4 år, stora E när hon var 5,5 år (nästan precis samma som lilla E nu då) och jag när jag var 24 år. Jag såg mao inte dåligt förrän bra mycket senare i livet. De första 10 åren hade jag glasögon men inför barn nummer 2´s ankomst kände jag att jag inte orkade en bebisperiod till med en bebis som rycker tag i glasögonen i tid och, framför allt, otid. Sedan dess har jag haft linser och trivs mycket bra med det. Speciellt skönt är det att slippa glasögon när det är soligt (nu kan jag sätta på mig solglasögon när jag vill) och när jag är ute i regn.

Sonen var med till optikern idag och valde ut två glasögon. Det blev ett par svarta med två små Kalle Anka symboler på sidorna och ett par marinblå med två underbart gulliga Mr Bump symboler på sidorna. För er som inte vet vem Mr Bump är kan jag säga att han tillhör  ”familjen”  Mr Men/Little Miss. Dessa ”gubbar” är nog mer populära/välkända i England än här tror jag,  min favorit är Little Miss Sunshine.

Såhär ser ett par av glasögonen ut och han är fantastiskt söt i dem. Ser genast 2 år äldre ut minst🙂 De andra är nästan likadana men svarta, lite blankare och med enbart Kalla Anka´s huvud på sidorna.


Dottern fick glasögon i samma ålder och det har mestadels fungerat bra. Ibland är hon trött på dem (just vid regn eller mkt solsken när man vill ha solglasögon istället) men hon har ok på att ha av dem när hon tex skall spela fotboll, åka konståkning eller bada på badhus. 1-2 timmar per dag är ok utan för henne och detsamma kommer gälla lilla E. Stora E är en mycket stark personlighet och har aldrig låtit det röra henne i ryggen om någon försökt reta henne. Det har hänt att någon sagt något dumt om glasögonen men verkligen inte många gånger. De gånger hon blir mest ledsen är när något barn sagt att hon är sötare utan glasögon.

Hur som helst, lilla E, han är en helt annan personlighetstyp. Mycket mer osäker och känslig. Därför känner jag en viss oro för hur han kommer kunna hantera eventuella ”påhopp”. Hoppas innerligt att de tuffa killarna på dagis (eller ngn annan) inte skall säga något negativt till honom när han kommer med dem…ja, ja vi får se hur det går. Blir det problem få vi ta tag i det då.

Nu tar det 10-14 dagar så får han dem. Tyvärr är det inte gratis med glasögon men man får i alla fall 500:- i bidrag så man får trösta sig med det. Räcker en liten bit på vägen och Specsavers är klart billigast.

3 svar to “Familjen blindöga…”

  1. Kickan Says:

    Ja det där med glasögon är aldrig lätt , jag själv fick glasögon då jag gick i klass 4 , men har haft turen att aldrig blivit mobbad för det.

    Och förhoppningsvis kommer Lilla E occkså till att slippa det , men som du säger att det är nåt man får ta tag i om det nu blir så illa.

    Glasögon gillade jag ivarjefall😉

  2. Lolo Says:

    Tala om för min fästman att i England har Superman glasögon. Det är kanske inte helt sant, men vem kan kolla?
    Söt får du INTE kalla honom – säg att han ser otroligt TUFF ut i glasögon!
    Det finns en massa engelska fotbolsspelare som har glasögon, samt slutligen att han ser minst 7 år gammal ut i dom!
    Kram

  3. Popprinsessan Says:

    Såg dottern på tv! Vad bra det gick och vad duktig hon verkar vara! Kul! Förstår att du är en stolt mamma!

    Kram!

Kommentera

