Mmmm…kardemumma! och Barda

Kardemumma är så gott &  juligt (fast jag gillar det året om!). Jag har alltid älskat kardemummakaka och kardemummaskorpor och nu såg jag dessa pepparkakor som jag måste köpa hem!

Den kaka jag brukar göra är enligt detta recept. Det är ett mycket bra recept då man inte har ägg hemma (eller för dem som är allergiska mot det)! Den blir jättegod trots ”ägglösheten”.

KARDEMUMMAKAKA

4 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1/2 tsk nystötta kardemummakärnor eller malen kardemumma på burk

1 1/2 dl socker

2 msk smör eller margarin

2 dl mjölk

Pärlsocker och hackad mandel till garnering, ca 1 msk av varje

Blanda det torra ingredienserna i en skål. Finfördela matfettet i mjölblandningen. Tillsätt mjölken. Häll smeten i en smord och bröad form (ca 1 1/2 liter eller 24 cm i diameter). Strö på pärlsockret blandat med mandeln. Grädda i nedre delen av ugnen på 200 grader i 30 minuter ca.

******************************

Ikväll kommer det att hända något mycket spännande. Både lilla & stora E älskar barnprogrammet Barda och för sonen speciellt så är Karl (huvudpersonen i Barda) en stor idol som han ser upp till. Det visar sig att en god vän & tillika granne till mig känner hans syster. De är båda från Göteborg och Karls mamma bor bara ett kvarter från oss. Grannen, M, har fixat så att mina barn, hennes + 2 barn till från gården skall få träffa honom en snabbis ikväll och få autografer & idolkort. Lilla E vet inte om det ännu men han kommer nog bli aningens chockad att se Karl i verkligheten. Det skall bli jättekul att se reaktionen och jag hoppas att vår kamera, som är lite knäpp för tillfället, tänker fungera så jag kan ta kort! Jag visar dem här imorgon i så fall.

Trevlig torsdag!

 

2 svar to “Mmmm…kardemumma! och Barda”

  1. Lena Says:

    Jag kardemummakaka är supergott! Barda gillar min 7-åring med, och vilken överraskning för din Lille E.

  2. Kickan Says:

    Vilken härlig överraskning !!

Kommentera

