Glad och lite rädd

Många av er känner mig personligen och har mig på Facebook. Ni vet redan min nyhet🙂 För er andra så kan jag berätta att jag äntligen tagit steget att byta jobb efter exakt 14 år på samma resebyrå. Ett stort, läskigt men ändå kul och spännade steg att ta för en trygghetsnarkoman och kontrollfreak som jag…..

De senaste åren har varit väldigt upp och ner bokningsmässigt och ekonomiskt av olika anledningar. Situationen har inte känts hållbar inför framtiden och i september varslades jag, men det drogs sedan tillbaks i november. Jag vågar inte vara så dumdristig att jag stannar kvar även om jag trivts och haft det väldigt lyxigt. Har kunnat jobba deltid, haft mycket stor frihet om jag behövt ha ledigt, sluppit vabba (iom jobb hemifrån senaste året), inte haft superstressigt utan lagom för det mesta (men periodvis alldeles för lite att göra = TRIST) samt de senaste 4 åren fått 6 veckors semester som löneförmån.

Det finns många fördelar med bytet men också flera nackdelar. Måste nästan rada upp dem här för mig själv för att se det hela i rätt perspektiv. Jag är JÄTTEGLAD att de ville ha just mig på nya stället, absolut, och oerhört tacksam att jag slapp bli arbetslös, så jag har bestämt att de nackdelar som finns kommer vara värt det hela🙂

Nackdelar:

* får till att börja med 1 års mammavikariat, lite osäkert men känns ändå inte mindre osäkert än 6 månaders provanställning som man får i stort sett överallt numera. Om de kan behålla mig så lär de väl göra det.

* måste jobba heltid, 8-17, det har jag inte gjort sedan barnen föddes utan har legat på mellan 75-83%

* ej berättigad till betald semester i sommar (men har blivit lovad ledigt de 2 veckor vi redan har bokat för Spanienresan)

* mycket stressigare då denna resebyrå har mest affärsresor vilket är mycket mer intensivt (telefonen ringer oavbrutet typ..) än att jobba med grupper, som är det jag mest gjort hitills

* första veckorna (månaderna?) kommer att vara jätte jobbiga med total korvstoppning och min hjärna kommer att bli överhettad

Fördelar:

* jag får 4 kollegor på Göteborgskontoret och många fler totalt på alla sverigekontoren🙂 Nu när jag har jobbat hemma har det varit väldigt trist & ensamt stundtals (kollegorna har ju jobbat hemma från sig också)

* får lära mig massa nytt och får jobba in mig i system som jag jobbat med förut men för flera år sedan

* jag slipper att ha kontoret hemma, där det ju faktiskt egentligen inte får plats. DET skall bli jätteskönt

* fördelen med att jobba med affärsresor är att man inte tar med sig de bokningarna hem (i huvudet), med grupp så är det så mycket som skall klaffa och det kan kännas som att man aldrig blir klar med alla arrangemang och så, det kommer jag inte ha lika mycket över mig nu även om jag kommer boka grupper även här, men i mindre utsträckning

* ja kommer känna mig väldigt rik när jag får ut min första heltidslön

Sista punkten här sker dessvärre på bekostnad av att barnen nu hastigt & olustigt kommer att få längre dagar på förskola/skola. Dottern är snart 9 och börjar 3:an i höst. Hon är van att gå i alla fall 3 långa dagar i veckan så för henne blir omställningen till 5 långa dagar inte så jättestor. Lilla E går sin sista termin på förskola och han har haft den stora lyxen att kunna bli hämtad kl 15 i stort sett varje dag (fast att han egentligen skall gå till 16.15) eftersom jag kunnat stänga telefonen 5-10 minuter kl 15 varje dag för att hämta honom & sedan jobba vidare till kl 16 ändå. För honom, som dessutom aldrig varit en kille som älskar dagis (som jag nämnt förr här i bloggen) så blir omställningen nog stor & jobbig😦

M jobbar också 8-17 men skall fortsättningsvis försöka att flexa och alltid sluta 16.30 så sonen kan hämtas innan 17 iaf då hans avdelning stänger (är de kvar efter 17 så får de gå till en annan avdelning på en annan våning).  Jag kommer kunna hämta dottern ca 17.15 varje dag då skolan ligger på vägen hem från nya kontoret. I höst kommer ju sonen gå där med. Jag funderar på att (dessa 5 månader som han har kvar på dagis) kolla om det finns någon trevlig ung tjej eller halvgammal dam som kan tänka sig att mot en liten ersättning kan hämta honom och dottern tidigare på måndagar & fredagar men vet inte vad det skulle kosta…måste kolla det. Vill verkligen egentligen inte att de skall ha 5 så himla långa dagar men finns det ingen annan lösning så är det inget att göra. Vi & de får stå ut. Vi lär allihop vara ganska utmattade, iaf första tiden när jag skall lära mig MASSA nytt  och de skall vänja sig vid tiderna… Kan vara så att det är mest jag & mitt dåliga samvete, som jag är otroligt bra på att ha, som kommer tycka det är värst, inte barnen. Hoppas det blir så. Är inte van att komma hem 17.30 och sedan lägger sig sonen 19.30 & dottern 20.00 ca. Det blir väldans kort tid med barnen på vardagarna! Många har det säkert så så som sagt vi får/skall nog/måste vänja oss!

Ursäkta detta långa, bildlösa och för er säkert rätt trista och ointressanta inlägg men det kändes bra för mig att få ner alla fördelar/nackdlear/orosmoln på pränt. Bloggterapi😉

Ha nu en fin onsdag. I Göteborg är det nu kallare igen och dimmigt men det skulle klarna upp och bli sol senare idag🙂

2 svar to “Glad och lite rädd”

  1. Linda Says:

    Stort grattis till det nya jobbet, det kommer bli kanon ska du se.
    Alltid lite jobbigt såhär innan ni kommit in i rutinerna men ja allt går ju och som du säger det är ju många som har dom tiderna, det är ju liksom inget konstigt.
    Jag tycker också det är lite jobbigt att barnen vissa dagar får vara kvar till 18 men ja inget av barnen har ännu klagar utan snarare tvärt om, dom tycker det är jättekul att få vara kvar till sist och ”Stänga” dagiset.
    Kramar

  2. Kickan Says:

    Hej vännen !
    Får börja med att säga grattis til nya jobbet !! Och ja det BLIR stora omställningar för hela familjen. Det här med att man inte hinner träffa barnen så mycket på dagarna känns rätt trist för min del tycker jag. Det är hem-käka kvällsmat – läxor-bolibompa-duscha-borsta tänderna -gonattsaga och natti natti. Så det gillar inte mina tjejer riktigt.
    Långa dagar på fritids/dagis kan ju vara kul i början men redan nu frågar min lilla när hon blir hämtad tidigt på eftermiddagen…
    Men kul att du får arbetskamrater och slipper känna dig ensam.
    Jag är inne på min 2:a vecka på mitt nya jobb och jag är totallt slut i huvudet när jag kommer hem om kvällarna. Så mycket nytt och en massa information ska in i skallen. Miljoner nycklar att hålla reda på till olika boeende och tvättstugor , färdtjänst som ska bokas , medicin som ska hämtas ut och fixas….ja det är tusen grejer som ska ordnas som man inte gjort innan på natten.
    Tyvärr så har jag problem med att sova på nätterna då jag jobbar mellan 16-22. Då går jag in i andra andningen och får för mig att jag ska jobba på natten. Drygt ! Jobbade kväll igår mellan 16-22 och idag gick jag på 07.15-16.30 och sov endast ca 1 timme på hela natten….jojo man var mosig i hjärnan kan jag säga !!
    Stressen är superstor i början och man vimsar hit och dit😉
    Synd att du inte år direkt nån semester i sommar men tur att du fick ledigt då ni ska resa bort.
    All lycka till dig nu !
    Kram !

Kommentera

