Hjärtebarn

Sonen är ett sådant, ett så kallat hjärtebarn ♥

Han har ett medfött hjärtfel. VSD /Venrtikel septum defekt. Enkelt förklarat hål mellan kamrarna. En del föds med detta och på de flesta växer hålet/hålen ihop av sig själva innan barnet är 2 år. Lilla E hade två hål, ett litet och ett stort. Det lilla ansåg dom i stort sett ihopväxt sist vi var där för 2 år sedan men det större sitter lite dumt till, alldeles vid en hjärtklaff. På förra hjärt-UL:et så såg de tecken på att klaffen, eller något i dess närhet (jag är ingen kardiolog..),  höll på att ”omforma” sig och på så sätt försöker hans kropp att laga hålet vilket ju är helt otroligt. Kan blir så på barn tydligen. Det vi får se nu är hur der ser ut idag, 2 år senare. Kanske är hålet borta helt? Sådan tur tror jag inte vi har då hans hål var såpass stort men mindre hoppas vi att det är.

Det värsta som dom skulle kunna säga är att hålet är oförändrat, att hjärtat eller någon av kamrarna är förstorade eller att några flöden inte ser bra ut. Då kan operation bli nödvändig. MEN i detta fall skall jag inte ta ut någon oro i förskott då han vanligtvis verkar må bra & är som vilken kille som helst. Ofta är han väldigt kall om fötter & händer och det skulle kunna bero på dålig blodcirkulation till följd av att hans hjärta måste jobba hårdare än andras, men det kan också bero på att han är mitt barn😉 jag blir också lätt kall om händer och fötter. Sedan verkar han ibland bli mer anfådd än vad som kanske är normalt men det där är så svårt att avgöra själv. Eventuellt undersöker de även hans lungor för de kan ta skada om man har hjärtfel (kan inte förklara varför eller hur men så är det vet jag för han har fått röntga lungorna då för 2 år sedan). Ibland säger han även att det känns hoppigt & darrigt i hjärtat och vad exakt han menar med det vet jag inte. Som sagt, är det något som inte står bra till så lär vi få reda på det då, i mitten av februari när vi fått tid (som jag nog inte kommer kunna följa med på då jag inte kan begära ledigt mitt i värsta upplärningsperioden på nya jobbet😦 M får åka dit med honom).

Vill man ge bidrag till Hjärtebarnsfonden så gå in här 

 

Lilla E bland vitsippor, våren för 3 år sedan

Ett svar to “Hjärtebarn”

  1. Kickan Says:

    Saknar dig här på bloggen vännen ! Hoppas att allt går bra för dig på nya jobbet😉

Kommentera

